söndag 13 april 2014

Hassel- och Valnötsbröd

Jag tycker att bröd med nötter är väldigt gott. Detta bröd fick jag själv aldrig smaka då jag bakade det till en vän men av återkopplingen att höra var det mycket lyckat. Någonting som kan vara bra att tänka på är att receptet ger en väldigt mycket deg, min köksassisten klarar inte av att knåda hela degen varför jag allt som oftast endast väljer att bara göra ett bröd (halvera alla ingredienser).

Håll lite koll på bröder de sista tio minuterna i ugnen, du kan behöva täcka bröder med lite folie för att undvika en bränt yta.


Hassel- och Valnötsbröd
1 l vatten
20 g jäst
1 100 g vetemjöl
400 g durumvete
40 g salt
100 g hasselnötter
100 g valnötter

Dag 1:
rör ut jästen i vattnet.
Tillsätt resten av ingredienserna och kör degen i maskin minst 20 minuter, den ska bli elastisk.
Tillsätt nötterna och låt jäsa i kylen över natten.

Dag 2:
Forma degen till två bröd, låt jäsa i mjölade brödkorgar i rumstemperatur i två timmar.
Om du har en baksten lägg in den i ugnen och värm till 250 grader C (annars använd en plåt).
Tippa upp bröden på bakplåtspapper och vidare in i ugnen på bakstenen/plåten. Grädda i 45 minuter långt ner i ugnen


Jag valde att snitta mitt bröd för att få en fin yta. Det går att skapa det mest otroliga mönster genom att snitta brödets ovansida. Jag har mycket kvar att lära kan man säga :)

Vill du snitta bröder så gör det precis innan det går in i ugnen.

Happy Baking!

Inga kommentarer: