tisdag 12 februari 2013

Baguetter som jäser över natten

Helt klart det enklaste och godaste brödet jag testat så här långt när det kommer till kalljästa bröd.
Det här receptet snubblade jag över i den otroligt fina bloggen Bara en kaka till, baguetter som jäser över natten (i rumstemperatur) bara att baka ut på morgonen och grädda. Lätt och lyxigt!

I receptet står det att man endast ska röra ihop degen kvällen innan, jag har testat receptet två gånger nu och valt att arbeta in mjölet med köksassistenten, fungerar också utmärkt. Receptet ger tre mindre baguetter så gör de hellre lite kortare och tjockare än långa och smala.

Jag valde att dubbla receptet vid testbak nummer två, kan starkt rekommenderas då man då får tre stora baguetter!
Recept till 3 mindre baguetter:
3 "ärtstora" bitar jäst
3 dl ljummet vatten
1,5 tsk salt
0,25 dl vetekli/havrekli
Cirka 7 dl vetemjöl special (380 g)

Lös upp jästen helt i vattnet, tillsätt salt, vetekli/havrekli och 6 deciliter vetemjöl special. Arbeta ihop till en smidig men ändå lös deg, använd endast den sista decilitern mjöl om så behövs. Lägg degen i en bunke med plats för den att växa och plasta med plastfolie. Låt stå i rumstemperatur 5-18 timmar.

Ugn 275 grader C

Stjälp upp degen på väl mjölat bakbord, vik degen på mitten och se till att alla ytor blir mjölade.
Dra ut degen till en rektangel (15x25 cm), dela degen i tre lika stora delar och mjöla alla snittytor.
Vrid baguetterna med lätt hand och lägg på papprad plåt.

Låt vila medan du värmer ugnen till 275 grader C.
Innan du sätter in baguetterna i ugnen spraya ugnen lite invändigt uppe och nere, det går även bra att kasta in lite vatten i botten på ugnen. Detta hjälper bröder att få ett bättre skorpa.
Grädda brödet i mitten av ugnen 13-14 minuter (beroende på storlek, innertemperaturen ska vara 92-94 grader C), låt svalna på galler utan bakduk. NJUT!

Morgonen efter när brödet ska bakas ut har degen denna fina textur.

Vänd upp på väl mjölat bakbord.

Forma baguetterna och vid dem med lätt hand.

Mina baguetter är färdiggräddade. Som jag nämnde tidigare valde jag att dubbla min sats för att får tre stora baguetter.
Den ena blev frukost för mig och T och de andra två gav jag bort till svärmor och svärfar.

Brödet går utan problem att frysa in om så önskas. 

4 kommentarer:

Anonym sa...

Gott bröd!

Jag testade även att dubbla satsen deg, gjorde den lite lösare, och lade den sen i två brödformar och gräddade mha termometer till en 92-94 grader. Blev väldigt bra det med.

/Viktor

Elin Åslund sa...

Ingen dum idé Viktor! Ännu enklare blir receptet också då :)

Jag kan tänka mig att slutresultatet blir lite med som följande recept: http://endoftavnybakt.blogspot.se/2013/03/kalljast-brod-i-gjutjarnsgryta.html

Trevlig söndag!

Unknown sa...

Jag provade att göra frallor istället för baguetter av samma recept och penslade med lite frön på toppen. Det blev super! Din blogg är väldigt fin och inspirerande!
Victoria

Elin Åslund sa...

@Victoria, tack för dina fina ord om bloggen. Det värmer ska du veta! Jag har själv varit inne på samma sak, baka frallor istället för baguetter. Nu när du säger att resultatet blev bra måste jag verkligen testa. Tack för feedback och ha en bra dag!