söndag 15 april 2012

Surdegslimpa i Lergryta

Vid frukostbordet i lördags morse stod en av skåpsluckorna på glänt och jag såg min lergryta som jag fick av min mor på min 26 års dag. Jag hade länge velat ha en lergryta, men min tanke var då aldrig att jag skulle baka i den. Men när jag satt där och drack mitt kaffe och filosoferade så slog det mig att visst måste man kunna baka bröd i lergrytan.

Jag satte mig genast vid datorn och började googla och hittade massor av spännande recept. Då jag hade ganska mycket surdeg bestämde jag min för att välja ett recept med inslag av surdeg. Grundreceptet hade ingen anis utan endast spiskummin, gillar man inte anis kan man välja att byta ut den mot något annat.

Eftersom jag använde surdeg tog brödet extra lång tid att baka, men utan surdeg tar det inte längre tid än andra recept med jäst i grunden.

Utan tvekan den största limpan jag bakat.
Ett bröd:
1 st lergryta 2,5 liter
1-2 dl uppfriskad surdeg
7 dl kallt vatten
12,5 g färsk jäst
1 msk sirap/honung
1 msk salt
1 msk spiskummin
1 msk anis
300 g rågmjöl
800-900 g vetemjöl
En näve havregryn/vetekli

Ställ lergrytan i blöt.

Blanda surdeg, jäst, salt, stött kummin och anis med vatten.
Tillsätt rågmjölet och sedan lite vetemjöl i taget tills att du får en smidig deg.
Arbeta degen väl och låt sedan jäsa i 1 timme under bakduk.
Pensla lergrytan med olja. (OBS! glöm ej locket, det misstaget gjorde jag)
Forma en limpa av degen och lägg den i lergrytan.
Ställ lergrytan i diskhon med vatten om och täck med plastfolie.
Låt jäsa 1 timme.

Ta bort plasten och snitta brödet med en vass kniv i önskat mönster.
Strö över en näve havregryn och lägg sedan på lockat på grytan.
Ställ den i kall ugn och grädda i 200 grader tills brödets innertemperatur har nått 92-94 grader, ca 2 timmar.

Mät upp mjölet och använd inte mer mjöl än vad du anser krävs. Det är lättare att
känna när degen har fått tillräckligt med mjöl om du knådar i de sista mjölet för hand.

Här jäser brödet timme nummer två i lergrytan som är ligger i diskhon fylld med vatten.

Jag valde att strö över vetekli då jag inte hade havregryn hemma.

Då man inte kan se hur brödet ser ut under tiden det står i ugnen är det riktigt spännande när man väl får lyfta på locket :)

Bröder från ovansidan.

Här har vi frukosten idag söndag, mycket gott!

1 kommentar:

Stefan Lander sa...

Ett kanon recept. Brödet blev verkligen högt och bra.
Tur att du skrev att man skulle olja in locket till lergrytan också.
Men hade ett elände ändå att få loss brödet från lergrytan.
Jag skållade kryddorna och rågmjölet och hade i russin.
Fullkornsmjöl på Ölandsvete.
Rekommenderar verkligen detta.