onsdag 2 maj 2012

Cake Pops med Kladdkaka och Vit Choklad

Det spelar ingen roll vart än man är när man bjuder på dessa söta små pops, de gör alltid en succé och speciellt bland barn. Dessa pops gjorde jag till min systersons dopdag, det var tema blått och därav färgen blå på sockerpastan och sidenbandet. Men du väljer givetvis den färg du själv önskar!

Jag hade aldrig tidigare jobbat med sockerpasta, men jag var inne på Panduro och kunde bara inte låta bli att köpa en förpackning för att testa vad man kunde göra för skoj med denna otroligt söta massa. Jag hade sedan tidigare införskaffat utstickare i form av blommor som jag också ville inväga :) Jag valde att köpa en vit sockerpasta och sedan färga den i den blåa färg som jag önskade. Det finns sockerpasta att köpa som redan är färgad, men det är inte alltid i den färgnyans man önskar och då får man färga själv! Jag använder allt som oftast pastafärg från Wilton. Jag har köpt mina på Kakburken.se


Recept:
(Beräknat antal: 30 cake pops)
1 sats kladdkaka, recept finns här
50-100 g philadelphiaost
300-400 g vit choklad

Övrigt:
30 st klubbpinnar
9 meter sidenband
100 g sockerpasta/marsipan
Utstickare i önskat mönster

Dag 1
Dagen innan du ska göra dina cake pops kavlar du ut sockerpastan och använd en utstickare och stansar ut dekorationen. Låt dem sedan ligga och vila på ett bakplåtspapper över natten i rumstemperatur. De kommer att stela och bli lättare att jobba med.

Jag har använt en utstickare för blommor. Här har jag testat olika storlekar.
Här har jag stansat ur alla blommor som nu ska vila till morgondagen.


Dag 2
1. Mixa kladdkakan i en köksassistent och blanda sedan ner philadelphiaost, lite i taget till du har en bra konsistens på smeten.

2. Rulla bollarna till önskad storlek och lägg på bakplåtspapper. (Gör inte bollarna för stora och tunga, då är risken nämligen större att de går sönder och trillar av pinnen. Bra mått är en 5-krona)


3. Ställ dem i kylen cirka 30 minuter.

4. Smält lite av den vita chokladen i ett vattenbad.

5. Ta ut bollarna ur kylen och doppa pinnen i lite choklad och tryck ner den i bollen (pinnen fäster bättre om du gör detta). Upprepa sedan detta moment med alla bollar.


6. Låt sedan bollarna vila i kylen cirka 30 minuter.

7. Smält resten av den vita chokladen (använd samma skål som tidigare).

8. Doppa bollarna i chokladen och ställ dem på en plåt/bricka täckt med bakplåtspapper. Låt sedan stå i kylen tills chokladen har stelnat.


9. Placera en bit bakplåtspapper på en skärbräda, använd sedan en kniv och jobba dig runt varje cake pop med kniven lutad in mot botten och skär bort "ringen" av choklad.

10. Upprepa moment nummer 8 igen då den mörka kladdkakan kommer att lysa igenom. Denna gång innan chokladen hinner stela trycker du försiktigt dit sockerpastan.

11. Låt sedan stå i kylen tills chokladen har stelnat.

12. Placera en bit bakplåtspapper på en skärbräda, använd sedan en kniv och jobba dig runt varje cake pop med kniven lutad in mot botten och skär bort "ringen" av choklad.

11. Dekorera slutligen bollarna med ett sidenband.

Doppade i vit choklad en gång.
Doppade i vit choklad två gånger.

Bara att servera!

4 kommentarer:

Louise sa...

Hej!
Vi provade att göra dina cake pops kladdkaka igår, men tror att vi missuppfattade för det blev rinnande smet av alltihop så det gick absolut inte att rulla... Kan det varit pga att vi använde en matberedare? Skulle man baka en färdig kladdkaka som man sedan skulle blanda med creme cheese eller skulle man inte tillaga kladdkakan i förväg? Vi gjorde en färdig kladdkaka, lät den svalna och sedan mixade... Vi kan inte fatta vad vi gjorde för fel annars, vore jätteglad för att få hjälp för skulle gärna vilja få till dessa och bjuda på sonens dop :) KRAM!

Elin Åslund sa...

Hej Louise, det låter jättekonstigt att smeten blev rinnig?

Baka först en kladdkaka och låt den svalna helt. Dela kakan i mindre bitar och mixa (jag använde köksassistenten, lågt tempo) med 50-100 g philadelphiaost. Nästa steg blir alla rulla bollar.

Det låter som att din kladdkaka bör gräddas lite längre. Kladdkaka ska givetvis vara kladdig men det måste ändå gå att rulla bollar. Använd heller inte mer philadelphiaost än du behöver för att degen ska gå samman.

Jag såg att länken till kladdkakan i mitt recept hade försvunnit och jag har nu uppdaterat den, det är de receptet jag oftast använder.

Jag hoppas det går bättre nästa gång, jag håller tummarna! Lycka till. //Elin

Marie Engström sa...

Hej.
Hade tänkt göra sådana här pops, men jag har en liten undran...när man vänder på den och håller pinnen nedåt för att äta, då är det inge choklad på "ovansidan" i det fallet eller? Eller lyckas chokladen ligga kvar i "botten" när du gör iordning dem?

Elin Åslund sa...

Hej Marie, chokladen brukar täcka även botten. Det blir lite tunnare lager men det täcket Dock fastnar och lossnar om du inte använder bakplåtspapper under, så använd bakplåtspapper och låt dem stelna i kylen så lossnar de fin fint! God jul! /Elin