måndag 4 mars 2013

Kalljäst bröd i gjutjärnsgryta

Underbara hembakta bröd! 

Jag snubblade över det här recept en kväll förra veckan när jag surfade runt på webben dedikerad att hitta ett nytt recept för kalljäst bröd. Å vilket recept jag hittade! Receptet gå raka vägen upp till första plats över bröd jag vill rekommendera andra.

Det är BARA fyra ingredienser, det är lätt att förbereda, det enda som krävs är lite tid och en gjutjärnsgryta med lock. Har du det så lovar jag att det här bröd inte kommer att göra dig besviken. TESTA!

Receptet kommer från Bevemyrs, en blogg jag aldrig besökt innan men som jag med all säkerhet kommer att leta fler goda recept i.
Ingredienser:
7 dl vetemjöl
1,5 tsk salt
3,5 dl vatten, kallt
5 g färsk jäst

Ugn 225 grader C

Lös upp jästen i vattnet, blanda samman mjöl och salt och vänd sedan ner i jästvattnet. Arbeta ihop till en mycket kletig smet och täck med platsfolie. Låt jäsa i rumstemperatur 12 timmar.

Häll ut smeten på väl mjölat bakbord, forma den till en rund bulle (knåda inte utan använd lätta händer för att forma den). Täpp till alla kletiga ytor med mjöl. Sikta mjöl över en bakduk och flytta över degen till den mjölade bakduken. Täck med bakduk och låt jäsa ytterligare 2 timmar.

Värm ugnen till 225 grader med gjutjärnsgrytan i ugnen (grytan ska bli ordentlig varm).

Flytta försiktigt över brödet till den varma grytan och grädda med lock 30 minuter.
Ta av locket och grädda ytterligare 15 minuter. TIPS! Vill ha en extra krispig yta på brödet kan du slänga in lite vatten i botten på ugnen när du tagit av locket.

Brödet är klart när det har en innertemperatur på 92-96 grader C.
Ta upp brödet ur grytan och låt svalna på galler.

Degen har nu jäst i 12 timmar. Knuffa lätt ihop degen till en bulle och flytta varsamt över den till en mjölad kökshandduk och låt jäsa ytterligare två timmar.

Gjutjärnsgrytan är riktigt het, så var försiktig när du flyttar över degen till grytan. Jag "släppte" ner min deg varsamt och  när den väl var nere i grytan fick den ligga kvar som den landat :)
Brödet är nu färdiggräddat, ytan är hård och innankråmet segt och saftigt.

Försök låt brödet vila en stund innan du skär i det, men kan du inte hålla dig, hugg in!

20 kommentarer:

Bland bakverk och kastruller sa...

Jag har gjort ett liknande recept för många år sen men tappat bort receptet.
Det här är ju precis som det jag bakade då!!.
Kalljästa bröd är dessutom så mycket godare!!

Elin Åslund sa...

Vad roligt!
Det har verkligen blivit mitt nya favoritbröd. Så enkelt att göra och så himla gott!

Anonym sa...

Har gjort det här brödet 2 ggr nu och det har gjort succé här hemma! Andra gången hade jag valnötter och linfrön i också :)

Elin Åslund sa...

Valnötter och linfrö det lät inte alls fel, jag får prova det jag med! Jag bara älskar detta bröd! Så enkelt och så himla gott!

Anna sa...

Detta låter ju som ett spännande recept! Dock, menar du verkligen 5 gram jäst, eller ska det vara 50 g?

Elin Åslund sa...

Hej Anna, det ska bara vara 5 gram jäst. Då degen jäser så många timmar behövs inte mer jäst.

Hoppas brödet blir bra!
/Elin

Anonym sa...

Hej och tack för en bra blogg! För mig går det här receptet under namnet "NY Times-bröd". Film med förklaring https://www.youtube.com/watch?v=13Ah9ES2yTU

Elin Åslund sa...

@Anonym, Precis så enkelt är det!:)

Unknown sa...

Är din gryta emaljerad på insidan eller smörjer du den för att det inte ska fastna bröd i den? Eller släpper det per automatik när det är färdigt? :)

Elin Åslund sa...

@Charilaos, gjutjärnsgrytan är inte emaljerad, jag smörjer den inte heller utan brödet släpper grytan utan problem efter gräddning.
/Elin

Anonym sa...

Världens bästa bröd-recept! Har bakat detta bröd jätte-många ggr under julhelgen - tusen tack för receptet!

Ebbas ting sa...

Jag ska sätta den degen i kväll, men prova på att byta ut hälften av vetemjölet mot rågmjöl. Så har vi färskt bröd till frukosten i morgon😍 tack för receptet

Elin Åslund sa...

@Ebba, berätta hur det blev med råg, det har jag inte testat!
/Elin

Anonym sa...

Blev jättegott! Tack!

Anonym sa...

Går bra att använda skåprens också: olika mjölslattar (fast kanske det ska va mest ett bra vetemjöl) och vatten/mjölk/fil, salt och jäst. Bara man börjar kallt och har lite framförhållning. Jag låter degen vila i en skål med mjölat bakpapper, ungefär i formen som min gryta. Och så lite kärlek, förstås.

Elin Åslund sa...

Vad många bra tips,TACK snälla!

Mary sa...

Hej, jag undrar vad för vetemjöl du använder? Är det vetemjöl special?

Elin Åslund sa...

Hej, stämmer bra. Vetemjöl special brukar jag oftast köra med i jäsdegar.

Unknown sa...

använd en pitzaspade att jäsa degen på och bakplåtspapper lätt att föra över till grytan jag har också en träram lite mindre än spaden LYCA TILL LENNEA

Elin Åslund sa...

Tack Barbro för tipset