tisdag 2 oktober 2012

Fotbollstårta och goda nyheter

Idag kom mailet som jag har väntat på länge nu, min kamera är klar, ÄNTLIGEN!
Nu gäller det bara att palla sig in till stan och hämta den, veckorna är hektiska och det är sällan man hinner med allt man tänkt under en vecka. Önskar ofta att jag kunde få mer tid, mer tid för familj/vänner/sömn/tid att reflektera och njuta. Jag undrar när någon ska uppfinna det?

Helgen som var hade vi avslutning med fotbollen, säsongen är över och vi hamnade på en 5e plats i serien, inte så dåligt om jag får säga det själv. Alla bidrog med mat till festen och det blev ett stort knytkalas. Jag har länge velat göra en "rund" tårta och när det nu var fotbollsavslutning kunde det inte passa bättre än att göra just en fotboll. Med lite brist på tid valde jag att använda ett tårtrecept jag testat tidigare och kände att jag kunde lita på. Det blev vaniljbottnar med blåbärsmousse och citronkräm. Jag tänkte sedan tårtan med ett marsipanlock, eller två lock blev det innan jag var klart.

Lite fina dekorationer till tårtan med lagets färger!

Recept på tårtbotten finns här

Jag bakade två omgångar tårtbotten, ena i en något större springform än den andra, den större använde jag sedan till locket

Recept på citronkräm finns här

Recept på blåbärsmousse finns här


Jag byggde tårtan i en rund skål (som när man bygger tårtan i en springform fast nu använder du en skål istället). Klä skålen med plastfolie innan du bygger tårtan, och låt tårtan så minst 4 timmar i kylen så att den får sätta sig ordentligt (gärna över natten).

Kavla sedan ut marsipanen (så tunt som möjligt då det kommer ett lager till marsipan på sedan). Forma tårtan rund med händerna eller en smoother, skär av kanterna av marsipanen och tryck in dem under tårtan för att dölja dem. Ställ tårtan i kylen medan du jobbar med hexagonfigurerna till lager nummer två.

Jag täckte tårtan med ett laget extra vit marisipan för att få en bra grund att sedan lappa ihop fotbollen på.

Var noga (kan inte understryka det nog mycket) när ni gör mallen för hexagonen, jag kan vara ärlig och säga att jag slarvade och det fick jag sota för i efterhand. Jag färgade en bit av den vita marsipanen svart och började sedan att tillverka bitarna.

Vet inte om jag tipsat om denna kvalen innan för att kavla marsipan och sockerpasta världens bästa! Genom att använda ringarna som medföljder får du alltid samma tjocklek på marsipanen, Jag måste försöka hitta en liknande kavel i modellen större. Här har ni länken till sidan där jag hittade min.

Här kommer tips på hur du ritar en hexagon: wikipedia/Hexagon

Ungefär såhär ska det se ut, klipp sedan ut din hexagon och använd som mall.
Som ni ser i bakgrunden fick jag lappa lite då min hexagon blev olika lång i kanterna, men nu har jag lärt mig det och gör förhoppningsvis inte om samma misstag igen :) För att få lapparna att fastna använde jag mig av ett ätbart lim, det finns säkerligen många andra bra alternativ men jag hade kvar sedan min systers bröllop och passade då på att använda det.

Jag är ändå riktigt nöjd då detta är mitt första försöka med en fotbollstårta :) 
Fotbollslagets färger är gul och grön, min först tanke var att färga sockerpasta gul och grön och sedan pryda tårtan med lagets namn. Då jag köpt världens sämsta utstickre för bokstäver gick den idén ganska snabbt i graven. Kan även tillägga att mina utstickare åkte raka vägen ner i soptunnan, alltid lika tråkigt när man köper någon som ska vara "så bra" och så fungerar det inte???

Med inspiration från Linda Lomelino klippte jag istället ihop denna kreation, mycket fint om jag får säga det själv. Jag kan säga att mina lagkamrater inte var besvikna över tårtan, den var mycket uppskattad!

Om ni undrar vad det är som ligger runt hela tårtan så är det non stop, toppen för
att dölja den inte så perfekta nederkanten av marsipanen.

Jag vill slutligen tacka alla härliga spelare i laget för en kanon vår och höst tillsammans. Blodet har flödat, hejaropen har skrålat och kämpaglöden har funnits där oavsett väder och vind. Vilket härligt gäng!


Inga kommentarer: