onsdag 3 oktober 2012

Kalljästa kanelbullar med råsocker

Imorgon är det KANELBULLENS DAG, dagen som instiftades 1999 av hembakningsrådet. Jag är inte mycket för alla dagar som finns i kalendern för övrigt men just kanelbullens dag tycker jag är extra roligt då man få en mycket bra anledning till att baka massor av bullar. I år var jag så pass ambitiös att jag tog ledigt från jobbet (dagen innan) och har nu stått hela dagen och bakat bullar. Det blir med andra ord bullar till frukost på jobbet imorgon!

Jag gjorde två satser bulldeg:
1. Min favorit som jag nästan alltid använder mig av, receptet finns här
2. Första försöket med kalljästa bullar, receptet kommer nedan.

Använd kardemumma kärnor och mal dem i en mortel.
Kalljästa kanelbullar:
40 g färsk jäst
5 dl kall vispgrädde
150 g smör, rumstempererat
1 tsk salt
1 dl strösocker
1 msk kardemummakärnor
12-13 dl vetemjöl special

Fyllning:
150 - 200 g smör, rumstempererat
1-2 dl råsocker
1 msk kanel (mald)

ägg till pensling
råsocker att toppa med

Kvällen innan:
Smula jästen i en bunke och blanda ut med lite av grädden. Tillsätt sedan resten av grädden, smör, socker, salt, mortlade kardemummakärnor och till sist mjöl, lite i taget. Arbeta degen ca 10 minuter, jag använder alltid maskin och knådar slutligen i det sist mjölet för hand. Du känner bäst med händerna när degen har fått tillräckligt med mjöl.

Pudra degen lätt med mjöl och täck med plastfolie och ställ i kylen över natten, minimum 8 timmar.

Morgonen efter:
Vänd upp degen på lätt mjölat bakbord, låt vila ca 15-20 minuter. (Vispa under tiden samman fyllningen med en elvisp)
Dela degen i två bitar och kavla ut, bred på fyllningen och rulla ihop.
Skär i bitar och lägg i formar, låt jäsa 30 minuter.

Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över råsocker.
Grädda på 250 grader C mitt i ugnen 5-8 minuter (beroende på bullarnas storlek).
Låt svalna.

Jag har köpt en till mjölburk, denna gång för vetemjöl special, underbara burkar!
Har precis knådat in sista mjölet för hand, nu ska degen jäsa i kylen över natten.

Extra stora bullar i extra stor formar.

Många bullar blev det, tur vi är många på jobbet!
Jag hoppas alla får sätta tänderna i en riktigt god kanelbulle imorgon, det tycker jag vi kan unna oss!


4 kommentarer:

Sara och Mr T sa...

Jag testade ett nytt recept på kanelbulle, polkagrisbulle med pärontwist som jag hittade i senaste Matmagasinet. Degen blev riktigt fluffig och bullarna blev suveräna, även om degen var kladdig att baka ut.

Tänk om man finge jobba på ditt jobb! ;)

Elin Åslund sa...

Det lät som ett spännande recept. Det jag kan tillägga om dem kalljästa degen var att den var suverän att jobba med vid utbaket. Fast å fin, inget klet!

Sara och Mr T sa...

Då ska jag testa det nästa gång :)

Emmelie sa...

Jag bakade bullar med kalljäst deg på surdegskursen jag gick, superenkel att jobba med!
Ser fram emot att fika med dig i helgen :)