fredag 14 september 2012

Pizzadeg

Helgen är här igen och det finns äntligen lite tid att göra något extra i köket. Hembakt pizza blir alltid godast tycker jag. Kanske för att det ligger lite mer arbete bakom än att bara ringa ett samtal, vänta 15 minuter och sedan åka och hämta den färdiga maten. Nu dissar jag inte alla som väljer att beställa pizza, det gör jag också ibland. Godast blir den ändå när man gör sin egen och kan bestämma själv vad man vill ha på.

Som ni vet pågår renovering hemma hos mig just nu. för att undvika slipdamm i alla mina pötter och bytter har jag stuvat in alla saker i skåp och lådor i köket. Detta medför också att jag inte kommer åt någonting längre. Jag har även passat på att rensa ut de saker jag jag inte använder och organisera upp de jag väl använder. Men andra ord så har jag nu senkoll på vart allt är, däremot har min sambo ingen som helst aning längre :)

Syrran och hennes man kom på middag och jag gjorde 3 pizzor, räckte gott och väl till 4 vuxna!
Pizzadeg:
(4 pizzor)
15 g färsk jäst
3 dl ljummet vatten
2 tsk strösocker
1 tsk flingsalt
2 msk olivolja
1 dl durumvete
5-6 dl vetemjöl special

Ugn 250 garder C

Smula jästen i en bunke och lös upp med vattnet.
Tillsätt strösocker, olja, flingsalt och rör om.
Tillsätt durumvete och därefter lite vetemjöl i tage,. knåda degen i maskin eller för hand tills den är elastisk (ca 10 minuter).
Låt jäsa till dubbel storlek under bakduk, ca 45 minuter.

Värm upp ugnen och dela degen i fyra lika stor bitar.
Kavla ut till tunna pizzor på lätt mjölat bakbord.
Grädda i ugnen cirka 5 minuter.

Receptet är hämtat ur Leilas One More Slice

Sparris och kronärtskocka på pizza är två av mina favoriter
Så gott som omöjligt att få pizzorna runda???? Någon som har tips?

Testa även denna TOMATSÅS, helt underbar:
2-4 klyftor vitlök (beroende på smak)
5 tomater
1 msk smör
1 msk flytande honung
1 tsk vitvinsvinäger
Flingsalt
Svartpeppar

Skala och skiva vitlöken i tunna skivor, tärna tomaterna.
Värm en kastrull och fräs vitlöken lätt i smör. Tillsätt honung, och de tränade tomaterna, koka upp och låt såsen koka tills dess att tomaterna är helt mjuka och såsen har tjocknat något (ca. 20 minuter).
Smaksätt slutligen med vitvinsvinäger salt och peppar.
Låt svalna innan du brer ut över pizzan.


Använd färska tomater, 1000 gånger godare än krossade tomater på burk!

Tomatsåsen som blir över använde jag till frukostomeletten dagen efter, supergott!

4 kommentarer:

Sara och Mr T sa...

Har gjort både degen och tomatsåsen från One morse slice och båda är ju suveräna :)

Elin Åslund sa...

Kan inte annat än att hålla med:-)

Emma sa...

Den tomatsåsen är SÅ god. Det har vi till näst intill allt - kött, fisk, pizza....lätt att frysa in så är det bara att ta upp när andan faller på!
Hoppas du har en fin helg
/Emma

Elin Åslund sa...

Jag har endast använt den till pizza, men jag ska absolut testa till andra rätter nu också. Tack för tipset Emma!