onsdag 19 februari 2014

Lemon Curd

Jag fullkomligt ÄLSKAR lemon curd och just därför tänker jag till min födelsedag göra en tårta på med lemon curd som fyllning. Receptet på curden kommer från boken Lomelinos Tårtor.

Jag insåg även när jag kokade min curd härom dagen att det finns så många saker jag skulle vilja testa att baka med lemon curd. Det får däremot bli ett senare projekt då jag tror att all curd kommer att gå åt till tårtan på lördag.


Lemon Curd:
1,5 dl strösocker
2 stora ägg
Saft och skal från 2 citroner (ca 1 dl saft)
50 g smör, rumsvarmt

Häll socker, ägg, citronskal och citronsaft i en värmetålig skål och placera över ett vattenbad med sjudande vatten. Vispa hela tiden med en handvisp så att curden inte stelnar, då blir det äggröra istället. 
När curden har tjocknat lyft då av bunken från vattenbadet, tillsätt smör och rör tills smöret har smält. Låt svalna något och häll upp i en burk med lock. 

Lemon curd håller sig i drygt en vecka i kylen.


Jag vågar inte säga till 100 % att jag inte gjort lemon curd innan, jag kan däremot inte minnas att jag har det. Var det svårt? Nej, inte svårare än annat egentligen som ska vispas över vattenbad utan att ägget ska koagulera.


Med de säger jag tack och hej för idag, fortsatt trevlig kväll!

Inga kommentarer: