söndag 12 februari 2012

Oreo Cake Pops med Vit Choklad

Jag fick smaka min första cake pop hemma hos min vän Emmelie. Jag hade då aldrig hört talas om den lilla söta kakan på en pinne. Jag ville genast testa att göra egna och började leta recept. Jag är medveten om att själva kakan egentligen ska vara på toppen av pinnen, men jag anser att den är snyggare och så mycket lättare att presentera med kakan i botten på pinnen.

Det har gått lite upp och ner med detta bakverk, men vad brukar man säga; övning ger färdighet.


På bilden ovan ser ni min senaste skapelse och på bilden under är har ni mina allra första Pops.
Det var lite trixigt där med chokladen till en början, men som ni ser krävs bara lite övning! 
(den vita chokladen är något knepigare att jobba med än den mörka, se tips för detta längre ner)



Oreo Cake Pops med Vit Choklad:
2 paket Oreokakor 
80-100 g philadelphiaost
Ca 200 g vit choklad
Ca 50 g mörk choklad

Dekoration:
Cake pop pinnar (går även med grillpinnar)
Presentsnöre/sidenband.


1. Krossa kakorna i en mixer så att det bara blir smulor.

2. Blanda sedan ner philadelphiasosten i önskad mängd. Blanda och se till att degen är mjuk, men ändå fast.

3. Rulla sedan degen till bollar i önskar storlek. (Gör inte bollarna för stora och tunga, då är risken nämligen större att de går sönder och trillar av pinnarna. Bra storlek är ca en 5-krona.)

4. Lägg dem i kylen ca 30 minuter.


5. Smält lite av den vita chokladen i ett vattenbad
6. Ta ut bollarna ur kylen. Doppa pinnen i lite smält choklad och tryck sedan ner den i bollen. (pinnen sitter bättre om du gör detta)

7. Låt sedan bollarna vila i kylen ytterligare 30 minuter.

8. Smält resten av den vita chokladen. (använd samma skål som tidigare)
9. Doppa bollarna i chokladen och ställ på en plåt täckt med bakplåtspapper i kylen tills chokladen stelnat. 

10. Smält den mörka chokladen i ett vattenbad. Ringla sedan över i önskat mönster över cake popsen.

11. Dekorera slutligen med ett 
sidenband om du kryter runt pinnen. (Jag har använt presentsnöre och jag klippt på mitten, det går lika bra)






TIPS!

  • Blir chokladen för tjock efter ett tag när du doppat några bollar tillsätt då lite matolja i den smälta chokladen så blir den rinnigare igen, observera bara att det ska vara en smakfri olja och inte oliv eller liknande.
  • Byt ut cream cheese mot en smaksatt smörkräm eller annan typ av frosting.
  • Spara tårtrester/kakor och muffins som ej gått å och använd för att göra cake pops.
  • Om chokladen täcker dåligt(främst vid användning av vit choklad), doppa dem två gånger
  • Om du ej vill ha "ringen" runt bollarna som blir efter att chokladen har stelnat, skär bort den med en kniv. (något du kan se att jag gjort på bilden nedan)


Kakorna gjorde jag till min svärmors 50 års fest, och de gjorde succé.


Det går att frysa in dem, däremot har chokladen en tendens att se aningen svettig ut när de ställs fram 
rumstemperatur. Förvara dem annars i kyl/sval för längsta hållbarhet.

6 kommentarer:

Madeleine sa...

Ser jättesöta ut! :)

Elin Åslund sa...

De är väldigt söta, och minst lika goda. Hoppas du har en bra födelsedag!

Anonym sa...

Hur länge håller dessa i kylskåp?

Elin Åslund sa...

Oj, svårt att svara på. Jag brukar lägga dem som inte går åt i frysen. Du får testa dig fram😊

Unknown sa...

Hur många blir det av detta receptet ungefär?

Elin Åslund sa...

Hej! Allt beror givetvis på hur stora du gör dem, men i stora drag skulle jag säga att 2 paket kakor ger 30-40 pops.