fredag 21 december 2012

Kalljästa Saffransbullar

Varför kalljäsa undrar ni kanske? Ja, det gör jag också ibland när jag ska envisas med att kalljäsa degen. För mig handlar det nog mycket om att utforska nya områden. Att göra en deg som sedan jäser i rumstemperatur fungerar klockrent, men det är roligt att testa nya saker och speciellt när det kommer till bakning. Utmana sig själv och våga misslyckas då och då, alltid har man lärt sig något. Det gäller bara att minnas det till nästa gång ;)

Lussekatter som jag säger har jag bakat i många år, det hör till advent. Så i år ville jag göra det på ett nytt sätt och det fick då bli att kalljäsa degen. Jag googlade runt och läste lite olika recept, fastnade till slut för vad konditor Magnus Johansson skrev i chatten från tv4 nyhetsmorgon (2010)  "använd samma recept som vid kanelbullebaket, bort med kardemumma och tillsätt saffran efter smak". 

Jag har redan ett väldigt bra recept på kalljästa kanelbullar, så jag bestämde mig för att använda samma recept och följa Magnus råd.

Den härliga färgen av saffran lyser upp hela kakfatet!
Recept:
40 g jäst
5 dl kall vispgrädde
150 g smör
1 tsk salt
1 dl strösocker
1 g saffran (2 kuvert)
12-15 dl vetemjöl special

Ugn 250 grader C

Kvällen innan:
Smula jästen i en bunke och blanda ut med lite av grädden. Tillsätt resten av grädden , smör socker, salt och  till sist mjöl, lite i taget. Arbeta degen 10-15 minuter i köksassistenten eller ca 30 minuter för hand. Knåda i det sista mjölet för hand. Du känner bäst med händerna när degen har fått tillräckligt med mjöl.
Pudra degen lätt med mjöl, täck med plastfolie och låt stå i kylen över natten, minimum 8 timmar.

Morgonen efter:
Vänd upp degen på lätt mjölat bakbord, låt vila 15-20 minuter.
Forma bullarna, låt jäsa cirka 30 minuter innan de går in i ugnen.
Grädda bullarna i mitten av ugnen  5-8 minuter beroende på bullarnas storlek.


Apelsin och mandelfyllda saffransbullar med mandelflarn. Penslade dem med uppvispat
ägg innan jag prydde dem med mandelflarn och gräddade i mitten av ugnen.

Jag valde att gör tre sorters bröd: lussekatter, bullar och fyllda bullar. Till bullarna och de fyllda bullarna använde jag mig av en apelsin och mandelfyllning, receptet finns här


Saffransbullar fyllda med apelsin och mandel. Ta ut bullarna ur ugnen och
låt svalna. Pensla sedan med smält smör och doppa i strösocker.

Lussekatter med russin. Pensla med uppvispat ägg och tryck ner ett russin i vardera
ände av bullen. Grädda och låt svalna på brödgaller.

2 kommentarer:

Evas Baknings Svammel sa...

Hur tyckte du att de här kalljästa saffransbullarna blev?
Var det ett lyckat försök?

Elin Åslund sa...

@Eva, jag gillar verkligen den här kalljästa degen. Grundreceptet nedan: "http://endoftavnybakt.blogspot.se/2012/10/kalljasta-kanelbullar-med-rasocker.html".

Den är så lätt att jobba med och bullarna blir saftiga. Gör man den som bullkrans blir det en frasig yta lite som på wienerdeg.

Lycka till! /Elin