onsdag 14 augusti 2013

Kladdkaka och Allsång 2013

Ni som följer min blogg vet att ett av mina sommarnöjen är att besöka allsång på skansen. Jag är långt ifrån där alla tisdagar, det brukar bli 2-3 ggr varje sommar. Även denna sommar blev det allsång och inför en av kvällarna bakade jag en kladdkaka med center och nonstop.

Ska jag baka kladdkaka är det bara ett recept som gäller, bättre finns inte om ni frågar mig. Här är originalreceptet som kommer från en av Leilas kokböcker, då vi var husvakt hade jag inte allt hemma utan fick ta till en nödlösning.

Riktigt seg kladdkaka:
2 ägg
50 g smör
2 dl strösocker
1 dl farinsocker
0,5 dl matolja
2,5 dl vetemjöl
4 msk kakao
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
0,5 rulle center

Topping:
0,5 rulle center
1 liten påse nonstop

Ugn 175 grader C

Smöra en form á 24 cm i diameter.
Smält smöret i en kastrull, ta av från plattan och lägg i halva paketet center. Rör till en jämn smet.
Vispa ägg och socker vitt och pösigt och rör ner smörsmeten + olja.
Blanda de torra ingredienserna och vikta ner i äggsmeten, vänd samman till ej jämn smet.
Häll smeten i den smorda formen (bred ut mot kanterna om så krävs) toppa med nonstop och center.
Grädda i ugnen cirka 30 minuter.


Jag bakade min kladdkaka på söndags eftermiddagen och förvarade den i kylen. Tisdag efter jobbet åkte den med i ryggsäcken in mot skansen, riktigt lämpligt med ett bakverk i en springform när man ska ta sig fram per fot. Tidigare år har det ofta varit cupcakes med till skansen, lite knivigare att släpa med sig däremot.


Jag delade min center på mitten och tryckte ner dem lite i smeten, nästa gång tror jag däremot att det får bli daim eller geisha (svårt att välja). I originalreceptet ska det vara 50 gram mörk choklad i smeten, då jag inte hade någon choklad hemma tog jag istället halva rullen av center vilket också fungerade jättebra.


Bilden ovan är från allsången den 16 juli, en riktigt varm och härlig kväll på skansen. Veckan efter då min syster med familj kom på en snabbvisit hade vi inte lika tur med vädret, kyliga vindar men vi klarade oss i alla fall från regn. Det blev ändå en fin kväll med sång, god mat, kladdkaka, Uggla och Rolandz.

Min goding!

Allas goding!


Nästan hela kakan gick åt, sällskapet intill oss erbjöd sig också att ta varsin bit om det var så att det skulle bli något över. Då jag visste att vi aldrig skulle kunna äta hela kakan själva fick de givetvis smaka, alltid bra att ha lite extra med sig :)

Tack Skansen för ännu en fin sommar, ses igen nästa år!

Inga kommentarer: