måndag 13 maj 2013

JordgubbsMuffins!

Det är fascinerande hur vi människor påverkas av omvärlden. Saker vi ser på tv, hör på radion och läser i tidningar. Jag är inget undantag, ser jag till exempel att de bakar pizza på nyhetsmorgon lördag kommer jag med stor sannolikhet att sätta min pizzadeg redan samma dag och baka pizza dagen därpå. Inte för så länge sedan var det just pizza man bakade när jag satt i soffan en helgmorgon med min kaffekopp. Samma kväll ser jag att mitt inlägg om pizzadeg genom olika sökmotorer haft ovanligt många träffar. Många var vi nog som satt där framför tv:n på morgonen och därefter fick lusten för att baka pizza. Som sagt, vi påverkas på många sätt av omvärlden. Jag jobbar på samma sätt när jag bloggar, nya spännande recept, gamla godingar och vackra bilder. Allt för att inspirera mina läsare till att vilja baka.

På tal om nyheter var det inte många veckor sedan nu som livsmedelsverket med risk för virusspridning uppmanade allmänheten att inte äta importerade frysta bär. Rådet var att koka bären innan man skulle äta dem. Jag köper ofta frysta bär och jag hade en full påse med jordgubbar i frysen, jag bestämde mig då för att koka mina jordgubbar och ner i kastrullen åkte även några blåbär. Hade det inte varit för varningen från livsmedelsverket hade jag med alla säkerhet inte kokat någon jordgubbsröra och det hade inte blivit några muffins.

Summa summarum, inspiration kan komma från olika håll och kanter, det viktig är att vi låter oss inspireras!

Muffinssmet:
4 dl vetemjöl
3 dl strösocker
2,5 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
100 g smör, rumsvarmt
2 dl mjölk
2 ägg
2 tsk vaniljsocker

Jordbubbsröra:
200 g frysta jordgubbar
1 msk citronsaft
1 msk honung
1 dl vatten

Ugn 175 grader C

Börja med att koka jorgubbsröran. Lägg alla ingredienser i en kastrull, koka upp under omrörning och låt sjuda cirka 10 minuter på spisen. Låt svalna och sila sedan bort saften och låt bären rinna av i finkornig sil.

Vispa upp smöret och sikta över de torra ingredienserna. Slå på en deciliter mjölk och rör till en slät smet. Vispa samman sen sista decilitern mjölk med ägg och vaniljsocker i en annan bunke.
Blanda ner äggröran i smeten, tillsätt jordgubbsröran och vänd samman.

Fyll en muffinsplåt med formar och fyll upp med smet 3/4 upp till kanten på varje form. Gädda 20 - 25 minuter i mitten av ugnen. Låt svalna.

Jordgubbarna innan jag silar bort saften.
Vispat smör

Mjöl och socker

Sikta i de torra ingredienserna

Ägg, mjölk och vaniljsocker
Har du färska jordgubbar hemma tycker jag inte att du ska koka sönder dem, marinera dem istället lite lätt i lite lime/citronsaft och blanda ner de färska bären i muffinssmeten. MUMS!

Vispa samman och fyll upp smet i varje muffinsform
Dina jordgubbsmuffins är nu klara! 

Inga kommentarer: