söndag 12 maj 2013

Gjutjärnsbröd bakat på Vete, smaksatt med Messmör

Vid 22 tiden igår kväll rörde jag ihop min favoritdeg och jag smaksatte den med messmör. Degen fick sedan jäsa till klockan 10 idag. Jag ansåg fortfarande att degen var något lös efter 12 timmars jäsning i rumstemperatur och beslöt mig för att röra ner ytterligare en deciliter vetemjöl och degen fick därefter jäsa fram till klockan 14. Jag vände då upp degen på väl mjölat bakbord och "skjutsade degen in mot mitten underifrån" med en degskrapa. Den fick därefter jäsa fram till 16:30 då jag gräddade den i gjutjärnsgryta.

Tar man 7,5 dl mjöl redan kvällen innan behöver man säkerligen inte jäsa brödet lika länge som jag nu fick göra, därav väljer jag att lägga till en deciliter mjöl i receptet här. Som tur var hade jag inga planer idag utan har spenderat hela dagen hemma och då gör det mig inget om degen behöver jäsa några timmar mer än vad jag tänkt från första början.


Ingredienser:
5 g jäst
2 msk surdeg (jag använde råg då jag inte hade vete hemma)
3 dl vatten, kallt
1 dl messmör
7,5 dl vetemjöl
1 tsk flingsalt

Lös upp jästen i vattnet, rör ner övriga ingredienser och plasta bunken som nu ska stå i rumstemperatur i 12 timmar (minst). 

Efter 12 timmar ska du TYDLIGT se trådbildningen i brödet, degen ska hålla ihop när du vänder upp degen på bakbordet. Delar sig degen (trådarna går sönder) är degen inte färdig. Sikta rikligt med mjöl över degen och jobbar i en cirkel runt degen med en degskrapa, snabba rörelsen tills degen inte längre fastnar i bakbordet. Täck med plastfolie och låt jäsa ytterligare två timmar. 

Värm ugnen till 225 grader med gjutjärnsgrytan i ugnen (grytan ska bli ordentlig varm).

Flytta försiktigt över brödet till den varma grytan och grädda med lock 30 minuter.
Ta av locket och grädda ytterligare 15 minuter. TIPS! Vill ha en extra krispig yta på brödet kan du slänga in lite vatten i botten på ugnen när du tagit av locket.

Brödet är klart när det har en innertemperatur på 92-96 grader C.
Ta upp brödet ur grytan och låt svalna på galler.

Degen har nu jäst färdigt och jag har vänt under kanterna en sista gång med degskrapan innan den flyttas över till den heta gjutjärnsgrytan.
I vanlig ordning, en rejäl klick smör!
Brödet blev ett mycket bra tillbehör till söndagskvällens grekiska sallad.

Inga kommentarer: