torsdag 5 juli 2012

Kex på bara frön

Jag har länge velat göra egna kex, men jag har liksom aldrig kommit mig för. I lördags däremot när jag var och handlade slog det mig och letade länge efter fröhyllan som de hade gömt på ett bra ställe. Visst är det ofta så, alltid när man letar något så hittar man det på det sista stället man letar (och säkert har passerat flertalet gången innan). För mig är det ofta så i alla fall. Om man bortser från saker i mitt hem, där har jag stenkoll!

Åter till kexen. Receptet är mycket enkelt men kräver lite förberedelse. Jag ska även vara ärlig nog och säga att kexen inte är någon smaksensation, då det endast innehåller frön ;) Med andra ord, var inte rädd för att salta. Det bara måste gå att få i lite mer smak i dessa kex, jag får klura lite på det.

Jag älskar att fylla mina burkar med smått och gott :)
En långpanna:
2 dl linfrön
1,5 dl sesamfrön
1 dl pumpakärnor
1 dl solroskärnor, rostade
Vatten
Salt efter behag

Dag 1:
Lägg alla frön i en skål (inte saltet) och fyll skålen med vatten så att de täcker alla frön.
Låt stå i kylen över natten, minimum 6 timmar.

Dag 2:
Klä en plåt med bakplåtspapper (jag smorde min plåt med lite olja innan jag la dit bakplåtspappret, detta för att pappret skulle fästa i plåten). Bred ut fröblandningen i ett jämnt laget över plåten (pensla gärna lite olja eller smör på bakplåtspappret innan du brer ut semeten, kan finnas risk att det fastnar annars). Toppa med salt.
Grädda i ugnen 1 timma på 125 grader C.

Efter en timme tar du ut plåten och skär önskade mått på dina kex, sänk samtidigt temperaturen till 100 grader C och ställ in plåten i ytterligare 1 timma. OBS! Öppna ugnsluckan var 15e minut för att släppa ut fukt.

Stäng av ugnen, öppna ugnsluckan en glipa och låt plåten stå kvar tills ugnen har svalnat.
Bryt isär kexen och förvara dem sedan i en lufttät burk.

Efter en natt i kylen

Jag fick lägga bakplåtspapper omlott för att det skulle täcka hela plåten

Dags för plåten att åka in i ugnen

Färdiggräddade och redo att brytas isär

Jag kan rekommendera en bredbar ost som creme bonjur eller philadelphia på
dessa kex, gärna en smaksatt ost.

Inga kommentarer: