fredag 6 april 2012

Bagels

Bagels är något som jag velat testa länge nu, men jag har dragit mig lite i och med att man ska koka brödet och det är något helt nytt för mig. Nu i efterhand kan jag erkänna att kokningsmomentet inte var så skrämmande, ni som fortfarande drar Er, sluta upp med det och testa detta recept!

Bagels är en kompakt bröd som får en seghet som jag verkligen gillar. Brödet delas på mitten (vågrätt) och jag rostar gärna min lätt och avnjuter den med en rejäl klick philadelphiaost. Men man kan lika gärna fylla den med sallad, ost och skinka, allt efter tyck och smak.

För att vara mitt första försök så kan jag erkänna att jag blev riktigt nöjd. Det finns många smaksättningar att välja mellan om du vill smaksätta dina bagels, jag valde att göra en standard bagel då detta som sagt är mitt första försök.
 Min "all time favorite" bland alla bagels är den med russin och kanel, omgång nummer två får nog bli just det.

Det tar ett tag att baka bagels, så jag kan rekommendera det en dag när du är hemma och har lite tid över. Degen behöver nämligen jäsa i två omgångar samt att du ska koka dem innan gräddning.



Receptet har jag tagit ur Leilas bok One more slice

Grundrecept:
(12 bagels)

25 g färsk jäst
5 dl ljummet vatten
1 msk salt
2 msk flytande honung
12-13 dl vetemjöl special

Äggvita till pensling
Önskad topping (jag valde vallmofrö, flingsalt och linfrö)

Smula jästen i en bunke, tillsätt lite av vattnet och rör tills jästen har löst tig helt.
Tillsätt resten av vattnet, salt och honung. Rör samman alla ingredienser.
Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta degen i maskin i cirka 5 minuter. Den ska vara stum.
Jäs degen i bunke under bakduk till dubbel storlek i ca 1 timma.

Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och knåda den lätt.
Dela degen i 12 lika stora bitar.
Forma varje bit till en rund bulle och tryck ut ett ganska stort hål i mitten med hjälp av pekfingret. Snurra ringen så att den blir jämn runt ett finger (som en rockring).
Jäs ringarna under bakduk i cirka 45 minuter.

Sätt ugnen på 175 grader.
Koka upp vatten i en stor kastrull.
Koka ett par ringar i taget 1-2 minuter på varje sida.
Låt ringarna torka på en kökshandduk och lägg dem sedan på en papprad plåt.
Pensla med uppviskad äggvita. (Här valde jag även att strö över min topping så att den fäster i äggvitan)

Grädda bröden gyllene i mitten av ugnen cirka 25 minuter.














Inga kommentarer: