onsdag 4 april 2012

Tranbär & Chokladmuffins

Under veckorna kan det kännas svårt att få tiden att räcka till för bara det vardagliga som att; tvätta, handla, träna och allt annat som man vill hinna med. Det är säkerligen inte allas högsta dröm när de kommer hem efter en lång dag på jobbet att ställa sig och baka. För även om jag själv nästa alla dagar kan tanka mig att göra detta så har även jag dagar då jag vill att det ska gå snabbt och smidigt. 

Mitt kort i rockärmen är då muffins och cupcakes. Här är ett av de enklare recepten som passar utmärkt om du ska bjuda på fredagsfika på jobbet.

Slutresultatet

10-12 muffins:
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl kakao
0,5 tsk salt
2 ägg
2 dl strösocker
175 g smör, smält
1 3/4 dl mjölk
0,5 tsk vaniljsocker
200 g tranbär, frysta eller torkade

Glasyr:
2 dl florsocker
1 msk vatten
1-2 tsk röd karamellfärg

Sätt ugnen på 175 grader.
Sikta mjöl, bakpulver, kakao och salt i en bunke.
Viska samman ägg och socker poröst och tillsätt sedan smör, mjölk och vaniljsocker.
Blanda ner försiktigt i den torra blandningen samt hälften av tranbären.
Fördela smeten i muffinsformar och toppa med resten av tranbären
Grädda i ugnen 20-25 minuter.


Innan gräddning

Ta ut muffinsen och låt svalna helt medan du viska ihop galsyren.

Sikta ner florsocker i en bunke.
Blanda i vattnet och rör till en jämn smet.
Blanda i den röda karamellfärgen, lite i taget tills du är nöjd med färgen.
Spritsa slutligen på glasyren.

Efter gräddning


Inga kommentarer: