söndag 18 oktober 2015

Kardemummabullar med Kanelfyllning

För två veckor sedan var det kanelbullens dag. Jag har ett favoritrecept på bulldeg sedan länge och det är oftast också de receptet jag väljer. Då jag sedan en tid tillbaka börjat följa Johan Hedberg Matgeek rätt slaviskt blev det naturligt att jag i år testade Johans recept. I hans recept jäser degen i kylen över natten och det gillar jag skarpt! Degen är färdig att bakas ut dagen efter vilket gör att bullbaket i sig inte behöver ta 3 timmar på ett bräde, utan går utmärkt att dela upp på två dagar.

Jag har aldrig varit bra på att snurra bullar, vilket jag borde har lärt mig vid det här laget kan man tycka. Danielle driver bloggen Heavenly Cupcake och hon har en grym steg för steg video för hur man snurrar bullar.
Kolla in den du också! Hur snurrar man kanelbullar?


Här kommer Johan Hedbergs recept, länken till bloggen har ni ovan. Jag har inte ändrat något i receptet då detta var mitt första försök. Det Johan föreslog på videobloggen var att jäsa degen i kyl över natten (steg 7 i beskrivningen nedan), vill du istället baka bullarna direkt är det bara att följa receptet nedan.

Fördeg:
20 g jäst
12 g (1 msk) strösocker
500 g (5 dl) standardmjölk 
540 g (9 dl) vetemjöl

Huvuddeg:
4 g (0.5 tsk) salt
10 g (1.5 msk) kardemumma
400 g (6.5 dl) vetemjöl special
180 g (2 dl) strösocker
150 g rumstempererat smör
0.5 vaniljstång eller 1 tsk vaniljpulver eller 2 tsk vaniljsocker

Kanelfyllning:
200 g rumstempererat smör
120 g (0.75 dl) ljust muscovadosocker
10 g (2 tsk) kanel

Sockerlag att pensla bullarna med:
1 dl vatten
1 dl strösocker
1 vaniljstång

  1. Värm mjölk och vatten i en kastrull så det blir ljummet. Försiktigt nu så det inte blir för varmt! Stoppa ner lillfingret och om det känns mysigt men inte hett är det OK.
  2. Ta fram en bunke och smula ner jästen. Häll över vätskan och rör tills jästen är helt löst.
  3. Tillsätt mjölet och rör tills allt blandats. Täck bunken med plastfolie och ställ varmt tills den jäst upp och nått den punkt där den liksom sjunker ihop igen. Det tar runt 3-4 timmar för mig beroende på hur varmt och gosigt den har det. Bra tillfälle att baka annat under tiden med andra ord så det är extra varmt i köket.
  4. Häll ner all fördeg i hushållsassistenten och ha i salt samt kardemumma. Tillsätt nästan allt mjöl men spara runt 60 g (1 dl) till utbakningen.
  5. Kör tills det blivit en deg om än något stabbig.
  6. Ha då i socker, smör samt den urskrapade vaniljstången och kör nu tills det blir en slät, glansig deg som känns lite klibbig men trots det inte fastnar. Här man kan behöva använda lite av det sparade mjölet, men ta det försiktigt för en alltför torr deg ger trista bullar. Runt 12-15 minuter brukar jag låta degblandaren gå på mellanhastighet.
  7. Täck bunken med plast och ställ degen att jäsa 1 timme.
  8. Stjälp upp degen på ett lätt mjölat bakbord och fös ihop den till ene bulle. Dela i två delar och kavla ut dem en i taget.
  9. Jag kavlar ut ena halvan till en ruta som är cirka 60×80 cm . Skär rent kanterna så de blir räta.
  10. Blanda smör, strösocker och kardemumma i en skål och bred därefter på hälften av blandningen (andra halvan sparar man till degbiten som ännu inte är utkavlad). Därefter viker man ihop degen genom att ta tag i hörnen på ena kortsidan viker ner till en punkt som ligger 2/3-del ner. Ta tag i nedre hörnen och vik upp mot den nya övre kanten. Lite som att vika ihop ett gammaldags brevpapper.
  11. Vrid degen 90 grader och kavla därefter ut den igen, men den här gången till en ruta som är runt 50×20. Om den drar ihop sig hela tiden kan man låta den vila några minuter efter att man kavlat halvvägs så att glutenet slappnar av.
  12. Ta därefter en kniv eller allra helst en pizzaskärare och skär remsor utmed kortsidan som är cirka 0.8 – 1 cm breda. Dra ut dem lite, snurra runt fingrarna först ett varv runt och sen ett varv som en åtta och lägg därefter på ett bakplåtspapper med duktigt med mellanrum. Jag brukar få plats med 9 st på en plåt.
  13. Låt jäsa cirka 1 timme. Slå under tiden på ugnen på 220 grader så den är redo.
  14. Koka upp sockerlagen (vaniljstången delas, skrapas ur och så låter man även skalet koka med för att ge extra smak) och låt koka ett par minuter. Ställ åt sidan.
  15. Grädda bullarna cirka 10 minuter – de ska ha ordentligt med färg.
  16. Direkt när man tar ut dem ur ugnen penslar man dem med sockerlagen och låter dem därefter svalna på ett galler.

 Jag är jättenöjd med receptet och kommer garanterat att göra det fler gånger, det var också första gången jag testade att pensla bullarna med sockerlag. Det kommer jag absolut göra fler gånger!

Ha en fin söndag!

Inga kommentarer: