måndag 12 oktober 2015

KanelDrömmar

För inte så länge sedan fick jag, eller fick å fick; vi köpte en ny ugn då den gamla verklige hade gjort sitt. Ännu ska jag inte säga att jag är helt vän med den nya ungen men jag har börjat testbaka lite. Här kommer ett recept ur Roy Fares bok Delicious. Min man tog med det till praktiken och de var mycket uppskattade. 

Kaneldrömmar
(ca 50 stycken kakor)
125g rumsvarmt smör
240g strösocker
270g vetemjöl
3g hjorthornssalt (0,5 tsk)
8g vaniljsocker(3/4 msk)
90g rapsolja (1 dl)
Att rulla i:
85 g strösocker (1 dl)
6g malen kanel (2 tsk)


Ugn 160 grader C (gärna varmluftsfunktion)

Vispa smör och socker fluffigt i en bunke.
Tillsätt resten av ingredienserna och arbeta ihop till en deg.
Blanda socker och kanel i en skål.
Dela degen i 50 lika stor bitar(ca 15 gram/kakan), forma till kulor och rulla sedan i sockerblandningen. Lägg kulorna glest på en plåt med bakplåtspapper och platta till den något. Grädda mitt i ugnen i 20 minuter. Kakorna ska bara får lite lätt färg. Låt svalna och förvara torrt.

2 kommentarer:

Empan sa...

Kul att läsa lite bakinlägg igen !

Elin Åslund sa...

..eller hur! 😄