fredag 28 mars 2014

Smörkräm, Choklad

Kan det blir för mycket smörkräm i ett bakverk? Inte om ni frågar mig, jag har alltid älskat smör och på senare år insett vilken skillnad riktigt smör gör i bakverk. Jag ser heller att det är snudd på för mycket än när det snålats! Det här receptet har jag tidigare använt till biskvier, tårta och cupcakes.

Smörkrämen går givetvis att smaksätta ytterligare om skulle vilja det. Ett exempel är julbiskvierna på bilden nedan där även kanel, kryddnejlika och ingefära blandas ner i smörkrämen. Receptet på julbiskvierna hittar du här. Ett tårtrecept med denna smörkräm är min biskvitårta, hela receptet finns här.


Smörkräm, Choklad:
300 g smör, rumsvarmt
3 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
2 msk starkt kallt kaffe/espresso
2 äggulor

Rör/vispa upp smöret ljust och fluffigt, vänd ner florsocker, vaniljsocker och kakao. Tillsätt kaffe och äggula och vispa till en fluffig och jämn smet. Kyl i 15 minuter.
Gör du smörkrämen dagen innan förvara den i kylen över natten. Ta fram cirka en timme innan och vispa därefter upp den igen.

Gillar du inte kaffe kan du givetvis byta ut kaffet mot vatten, mjölk eller grädde.

Inga kommentarer: