torsdag 27 november 2014

Rabarber och KardemummaMuffins

Kliver jag in i en butik som säljer bakformar måste jag alltid ta mig en titt, hittar jag formar i färg/storlek/kvalité som faller mig i smaken brukar jag passa att fylla på mitt förråd! Detta leder i sin tur till en ständig beslutsångest när jag väl ska baka och måste välja. Dessa bakformar i papper hittade jag på Åhléns för ett par år sedan, ett spontanköp. Inte trodde jag då att det skulle gå så lång tid innan de kom till användning.

Till min namnsdag testade jag kombinationen rabarber och kardemumma, mycket lyckat! Det blev kardemummamuffins toppade med en vanilj- och rabarberfrosting. Detta ledde till ytterligare ett muffinsbak där min rabarberkompott istället fick åka ner i smeten. 

Det här receptet känner säkert många av er igen, en stor favorit här hemma. Fick justera lite med vätskan då kompotten i sig tillför vätska. Jag hoppas ni kommer att gilla det!


Muffins med rabarber och kardemumma
175 g smör, rumsvarmt
2,5 dl strösocker
2 ägg
2 dl turkisk yoghurt
1 tsk bikarbonat
5 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
1,5 dl rabarberkompott

Fyllning:
3/4 dl strösocker
2 tsk mald kardemumma 

Ugn 175 grader.

Placera muffinsformar på en plåt, receptet ger ungefär 16 stora muffins.
Vispa smör och socker fluffigt, tillsätt ett ägg i taget och vispa ordentligt mellan varje.
Blanda yoghurt och bikarbonat i en annan bunke. (det kommer att börja svälla och bubbla) 
Sikta mjöl, vaniljsocker, bakpulver, salt  ner i smör och äggsmeten. Tillsätt rabarberkompott och yoghurt, vänd slutligen samman till en ganska fast men ändå slät smet.

Rör samman socker och kardemumma.

Klicka ut smet i botten på formarna, strö ett lager av socker och kardemumma, klicka ut ytterligare en sked smet så att det fyller 3/4 av formen. Avsluta med ytterligare ett lager av socker och kardemumma.
Grädda muffinsen i mitten av ugnen 10-15 minuter beroende på storleken på formarna. Stickan ska komma ut torr.


Ha en fin dag!
Happy Baking!

Inga kommentarer: