onsdag 26 november 2014

En vacker höst med ny inspiration

Hösten med alla dess färger har nu i slutet av november tynat bort och jag längtar redan tills nästa år. Det är något speciellt med att se träden skifta färg och känna kylan krypa innanför alla lager av kläder. Extra härligt skulle jag också vilja säga att det är efter denna fantastiskt fina sommar.

Mormor skickade en full kasse med vinteräpplen samtidigt som min man överraskade med Roy Fares nya bok. September och oktober förgylldes därefter med bakverk fyllda med äpplen, jag hoppas hinna med några inlägg med recept innan julbaket tar upp all min tid.


De stora och stolta träden utanför porten en morgon innan jobbet under oktober månad. Det gäller att stanna upp och fånga dessa ögonblick för att kunna plocka fram minnena när november är som mörkast.    



Jag tillsammans med min guddotter och hennes familj spenderade en helg på Astrid Lindgrens Värld i början av november. Det kyliga vädret kompenserades upp av den vackert smyckade omgivningen och regn till trots spelades det utomhusteater. Eldstaden nedan var en av de vackra och även värmande detaljerna längs vandringslederna inne på ALV. 


December närmar sig med stormsteg och under helgen bakade jag årets första bakverk med saffran. I vanlig ordning blev det mitt numera traditionsenliga recept på saffransbiscotti som fick blir först ut, doften av saffran spred sig i hela lägenheten samt ut i trapphuset. Ljuvligt!


November har visat upp en mycket grå sida av sig själv i år, men igår fick vi äntligen njuta av blå himmel och sol. Klarblå himmel denna tiden på året efterföljs oftast av kyla, minus 2 grader visar termometern denna morgon. Ha en underbar dag!

1 kommentar:

empan sa...

mysigt inlägg ❤️ längtar efter julbak jag mä!