fredag 28 november 2014

Äppelkompott med vanilj och kanel

Här kommer recept nummer 1 av höstens äppelbak! 

Vill du göra mos istället för kompott sila då bara kompotten genom en finkornig sil, jag valde att göra det med hälften av min kompott.
Receptet hittade jag i tidningen Hembakat.


Äppelkompott med vanilj och kanel:
(Ca 0,5 liter)
2 kg syrliga äpplen
1 citron, saften
1 vaniljstång
0,5 dl vatten
2 kanelstänger
4-5 dl strösocker

Skala och kärna ur äpplena. Dela dem i mindre bitar och lägg dem i kallt vatten så att de täcks. Tillsätt citronsaften så att äppelbitarna inte blir bruna.

Dela vaniljstången på mitten och skrapa ur fröna. Häll 0,5 dl vatten i en kastrull, den ska rymma ca 5 liter. Tillsätt äppelbitar, kanelstänger och vaniljstång med frön. Låt koka upp på medelstark värme, rör om då och då så att det inte bränner fast. Låt kompotten koka tills äpplena börjar mosa sig.

Rör ner sockret och låt kompotten koka upp. Ta av kastrullen från plattan och låt svalna helt.


 Kompotten håller cirka 1 vecka i kylskåpet, men går utmärkt att frysa in. Jag frös in hälften av min kompott som jag ska ta med mig bort i jul.

Inga kommentarer: