söndag 10 augusti 2014

Peanut Butter Cookies

Äntligen har jag börjat baka igen, denna helg slog jag på stort och det blev bakverk ggr tre. En superlätt kaka som du slår ihop på nolltid, passar utmärkt om du står utan fikabröd och gästerna är på ingång. Jag älskar jordnötssmör men har det sällan hemma, igår hade jag det och men ett så enkelt recept kunde jag bara inte låta bli.

Peanut butter cookies
(cirka 30 st)
120 g brun farin (1,5 dl)
150 g strösocker (1,5 dl)
125 g smör
1 ägg
2,5 dl jordnötssmör
3 g salt (ca 0,5 tsk)
150 g vetemjöl (ca 2,5 dl)
5 g vaniljsocker (ca 1 tsk)


Ugn 175 grader C

Blanda samtliga ingredienser till en deg. 
Rulla degen till 30 bollar
Lägg bollarna på en på klädd med bakplåtspapper och tryck till med en gaffel.
Grädda 10-15 minuter, de ska få lite färg.


Kakorna blev riktigt goda, krispiga och samtidigt lite sega i mitten. Vill man ha mer seghet i kakorna kan man grädda dem lite kortare tid, de får däremot inte samma gyllene färg då.

Jag och T klämde i oss flera stycken redan samma kväll, idag passade jag på att ge bort alla kakor då vi var iväg på fika hos T:s bror. Jag behöver säkra lite plats i frysen inför ett dop jag ska baka till i slutet av augusti. Detta dop kommer att gå i rosa och guld, mer om de i kommande inlägg.


Nu ska jag hjälpa min man att baka ut pizzadegen inför kvällen middag.
Happy Baking!

Inga kommentarer: