måndag 11 augusti 2014

Päronkaka med ingefära

Att baka sockerkaka och toppa med skivad frukt. Historiskt sätt har jag aldrig riktigt lyckats. Fast besluten om att jag näste gång kommer att lyckas ger jag mig upp i sadeln igen. Helgen som var fick jag för mig att testa igen, denna gången med ett recept på en päron och ingefärskaka. Receptet från tidningen BAKA (från 2012) visade en hög och fin kaka och angav en form på 20 cm i diameter. Jag vispade ihop smeten och toppade med tunt skivade päron vända i socker och ingefära. Sen var det bara att vänta.

I receptet stod det 35-40 minuter i ugnen. Efter 40 minuter var min kaka fortfarande bara en smet i mitten (jag har ej varmluftsugn) och det tog ytterligare 30 minuter innan jag kunde plocka ut den. Höjden från kakan på bilden i tidningen lyste med sin frånvaro men för en gångs skull lyckades jag ändå med att får den genomgräddad.

Är det allt vatten i frukten som tynger ner kakan och gör att den inte får samma höjd må tro? Toppade jag med för mycket frukt? Skulle resultatet blir bättre om jag istället använde en sockerkaksform med hål i mitten? Hösten närmar sig med stormsteg och jag ser nu fram emot att bemästra äppelkakorna de kommande månaderna.


Päronkaka med ingefära:
(cirka 10 bitar)
180 g smör
2 1/4 dl strösocker
3 ägg
2 citroner, rivet skal
3 msk grädde/mjölk
3 3/4 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver

Topping:
2-3 päron
1 msk ingefära
2 msk pumpakärnor/solrosfrön
ev. florsocker

Ugn 200 grader C

Smöra och bröa en form á 20 cm, gärna en form med avtagbar kant.
Vispa smör och socker krämigt. Vispa ner äggen, ett i taget och därefter citronskal grädde eller mjölk.
Bland ihop mjöl och bakpulver, sikta ner i smeten och vänd försiktigt samman.
Skala och skär päronen i tunna skivor/klyftor. Lägg dem i en stål och strö över socker och ingefära. Lägg ut klyftorna i ett fint mönster på kakan och strö över pumpakärnor/solrosfrö.
Grädda 35-40 minuter (OBS! stickan ska komma ut torr i mitten av kakan)
Ta ut kakan och låt den vila en stund i formen. Plocka bort kanten och sikta över florsocker innan servering.




Fortsatt trevlig måndagskväll!
Happy Baking!

Inga kommentarer: