måndag 3 december 2012

Skållade Frukostbullar

Lördag morgon hemma hos mig.
I lördags morse var det fullt hus här då golvet i badrummet skulle flytas. Jag själv som inte är så involverad i renoveringsarbetet mer än att jag röjer när de som är här och sliter är färdiga för dagen,  då börjar mitt arbete och jag tror ibland att lägenheten aldrig kommer att bli riktigt ren.

Jag passade redan fredag kväll på att skålla mjöl inför lördagsmorgonens frukostbullar. Det doftade ljuvlig i hela trapphuset då dörren stod på vid gavel under ugnsbaket. Medans golvet torkade fick grabbarna nybakta smörgåsar och kaffe. Tänk vilken härlig morgon, gladast var nog jag!

Receptet har jag hittat i tidningen hembakat, men som alltid när jag bakar så byter jag ut saker. Jag tyckte också receptet var snål på mjöl och valde att använda mer. Det behöver inte betyda att jag gör det nästa gång, men i lördags morse var det tydligt att de 5 dl som originalreceptet skrev inte var tillräckligt. Testa Er fram, mjöl ter sig alltid olika. 

Recept:
(ca 14 frukostbullar)
Skållning:
1,5 dl rågmjöl
2 dl vatten

50 g jäst
3 dl vatten, ljummet
1,5 dl rågmjöl
0,5 msk salt
2 msk matolja
2 msk brödsirap
6-7 dl vetemjöl special

Ugn 230 grader C

Skållning:
Häll mjölet i en värmetålig bunke.
Koka upp vattnet och häll det över mjölet, rör ihop lägg på lock/plasta och låt stå 6-8 h.

Lös upp jästen med vattnet, blanda med det skållade mjölet. Blanda väl!
Tillsätt sedan salt, olja, sirap och därefter vetemjöl, lite i taget. (detta moment gjorde jag i köksassistenten)
Ta upp degen och knåda i det sista mjölet för hand. På det viset känner du om du behöver mer mjöl eller inte.
Låt jäsa under bakduk cirka 45 minuter.

Ta upp degen och knåda den väl.
Dela i 14 lika stor bitar (väg dem om du är osäker), trilla till runda bullar.
Lägg på papprad plåt och låt jäsa ytterligare 30 minuter.

Pudra dem lätt med mjöl, jag använde mig alltid av "tesilen".
Grädda 12-15 minuter tills de fått fin färg, låt sedan svalna på galler.

Bullarna gick åt som smör i solsken, tur de då jag inte har allt för mycket plats kvar i frysen.

Helgfrukost är bland de bästa jag vet, man kan ta sig tid att laga det där lilla extra och sedan sitta hur länge man vill och bara njuta av att vara ledig, sippa kaffe och bara ta en lite godsak till :)

Inga kommentarer: