måndag 9 december 2013

Rostade nötter i mango chutney

Nötter är något jag börjat uppskatta mer på senare år, gärna som snacks. Istället för att köpa rostade och saltade nötter köp istället naturella nötter och smaksätt dem själv! Jag tittade in i skafferiet häromdagen och fick se burken med mango chutney som stått där ett tag. Min tanke var först att laga någon maträtt, sen slog det mig att en kollega på jobbet för något år sedan bjöd på sweet chilinötter. Hon hade rostat nötterna i ugnen med sweet chilisås. Nötterna blev jättegoda och min tanke var att det bör fungera lika bra med mango chutney. Det gjorde det också, jag har haft svårt att hålla fingrarna borta från burken!


Mango chutney nötter:
200 g mango chutney
100 g jordnötter
100 g hasselnötter
100 g cashewnötter
100 g mandel

Ugn 200 grader C

Väg upp nötterna och lägg i en skål, tillsätt mango chutney och vänd samman.
Pappra en plåt och vänd upp nötblandningen på plåten, platt ut blandningen över hela plåten.
Grädda i ugnen cirka 10 minuter, rör om en eller två gången under tiden.

(Gillar du inte min blandning av nötter, byt till dina favoriter)


Det finns ett rätt så stort utbud idag på nötter i olika blandningar/smaksättningar, som med allt annat som man gör hemma däremot blir även detta liiiite godare. Det är också rätt dyrt att köpa de färdiga blandningarna och så gott som alltid är det något i påsen som man själv inte gillar. Ett bättre alternativ är då istället att göra en helt egen blandning med bara din favoriter och smaksätta med det du är sugen på där och då!


Jag använde redan saltade jord/cashewnötter då jag inte hade annat hemma, får se till att köpa hem naturella även av den sorten. Det går givetvis också bra med andra nötsorter, jag har även sett flera recept med solros/pumpafrö. Nästa gång tror jag smaksättningen blir chili i någon form, lite mer sting i nötterna tror jag skulle vara gott!

Ha en bra dag!

Inga kommentarer: