söndag 8 december 2013

Julbiskvier

Vilken helg det varit, bakverk efter bakverk har jag lagt själ och hjärta i. I slutänden känns det ändå inte som att jag åstadkommit så mycket, det som talat emot är kylen och frysen som snart inte längre går att stänga:) Jag sitter i köket vid köksbordet och lyssnar på julmusiken som strömmar från radion, har upptäckt bredden av julmusik som finns att tillgå via webraadio. Härligt!

Snön har kommit också, nu känns det verkligen att julen är nära.


Jag har aldrig vågat mig på biskvier tidigare, nu i efterhand kan jag undra varför? Hittade ett recept på julbiskvier i förra årets jultidning från Lantliv Mat & Vin, då var tvungen att testa!

Julbiskvier:
Bottnar:
200 g kall mandelmassa
1 1/4 dl strösocker
1 äggvita
Fyllning:
150 g smör, rumsvarmt
1, 5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
1 tsk malen kanel
2 krm malen kryddnejlika
2 krm malen ingefära
1 msk kallt starkt kaffe
1 äggula
Glasyr:
150 g mörk choklad
1 tsk smör

Ugn 175 grader C

Bottnar: Riv mandelmassa, tillsätt socker och äggvita, vispa till en jämn och krämig massa.
Spritsa 15-20 bottnar (beroende på hur stora du önskar) på en papprad plåt och platta sedan ut till de är 3 centimeter i diameter för små eller fem centimeter i diameter för stora. Låta vila cirka 30 minuter i rumstemperatur. Grädda 12-15 minuter tills de fått lite färg, låt svalna helt.

Fyllning: Rör ihop smör, florsocker, vaniljsocker, kakao och kryddor. Tillsätt kaffe och äggula och vispa till en fluffig och jämn smet. Kyl i 15 minuter.
Brev på fyllningen på biskvierna, sluttanden ner mot kanten från mitten.
Ställ i frysen 30 minuter.

Glasyr: Smält choklad över vattenbad med smöret och doppa biskvierna. Låt chokladen stelna (OBS! den stelnar snabbt då biskvierna är kalla från frysen, vill du dekorera dem med strössel måste du vara snabb) och förvara dem svalt.


Om du som jag tvekat innan på att ta dig för biskvier kan jag berätta att det är mycket lättare än cake-pops eller många andra lite pilliga bakverk med choklad. Smörkrämen med julkryddor är jättegod och det kommer säkerligen bakas fler biskvier i detta kök :)


Andra advent börjar lida mot sitt slut och det betyder att det bara är två veckor kvar till jul. Jag packar bilen och åker norrut då jag ska fira julen med min familj i år.

God fortsättning!

Inga kommentarer: