tisdag 10 december 2013

Ernst Messmörknäck

Knäck är inte min starka sida, att stå där och fajtas med två teskedar som nästan alltid resulterar i att det blir knäck i hela köket. Det gör mig smått galen och tålamodet tryter efter bara två eller tre knäck. Förra året fick T pytsa ut knäcken i formarna efter att jag hade kokat den, saker som borde gå att göra på ett bättre sätt kan göra mig irriterad och att hälla upp knäck är en av dessa saker.

Jag har sett den framför mig, en tratt som tål het knäck som går att stänga och öppna i botten. NU ÄR DEN MIN, KNÄCKTRATTEN! Jag hittade den på nätet och var tvungen att slå till, tänk om det verkligen skulle fungera. Efter att ha sett jul med Ernst i förra veckan visste jag direkt vilken knäck det skulle bli i år, messmörknäck.


Messmörsknäck:
1,5 dl ljus sirap
1,5 msk smör
1 dl grädde
1 dl strösocker
1 dl messmör

Blanda alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull, rör om ordentligt.
Låt koka tills smeten klarar kulprovet (klicka ut lite smet i ett glas med kallt vatten  och se om det går att trilla till en kula mellan fingrarna, då är den klar). Har du har en termometer ska knäcken koka tills den når 122-130 grader. Vid 122 grader blir det mjuk knäck, vid 125 grader får du en hård yta och en mjuk kärna och vid högre temperatur blir det hårda knäck.

Häll knäcken i knäckformar och låt svalna.
Förvara knäcken svalt i burk med lock.


Jag kokade min knäcka lite för kort tid vilket resulterade i kola, inte fel det heller :) Det får nog bli en omgång till av denna knäck, underbar smak! TVÅ DROPPAR av knäcken spillde jag, två droppar, det kallar jag ett lyckat köp! Tratten fungerar även utmärkt till ischoklad med mera.

God fortsättning!

2 kommentarer:

Emmelie sa...

Jag häller alltid upp smeten i en liten glaskanna, perfekt att hälla ur! Dessutom kan man ställa in den med smeten några sek i micron om den börjar stelna innan msn hällt färdigt. Tips tips! ;)

Elin Åslund sa...

Det var ingen dum ide, tack för tipset!:)
/Elin