onsdag 18 december 2013

Julknäcke

Här kommer receptet på de knäckebröd jag valt till mitt julbord 2013, ett smakrikt spiskumminknäcke. Receptet kommer från förra årets julnummer av BAKA och ger 15-20 brödkakor lite beroende på vilken storlek du gör dem i. Receptet säger 15 cm i diameter, jag gjorde mina i 20 cm. En av fördelarna med att baka hemma är just att du väljer storleken själv. Jag ser också att detta knäcke med stark karaktär av kummin skulle göra sig utmärkt för små snittar med en god ost eller röra på toppen.

Jag kommer att ta med mig brödet upp till Söderhamn i jul, med undantag för 1/3 av brödkakorna som svärmor och svärfar ska få. Delad glädje är dubbel glädje!


Julknäcke:
500 g vatten á 37 grader (5 dl)
1/4 paket jäst (12,5 g)
20 g honung (1 msk)
10 g havssalt (0,5 msk)
1 msk kummin, mald
35 g sesamfrö (0,5 dl)
300 g rågsikt (ca 5 dl)
300 g grahamsmjöl (ca 5 dl)

Utbak:
ca 2 dl grahamsmjöl

Ugn 250 grader C

Blanda ihop vatten och jäst, tillsätt honung och havssalt. Tillsätt därefter kummin, sesamfrö och mjöl.
Arbeta ihop till en deg och låt jäsa i en timme under plastfolie.

Hetta upp ugnen och lägg in en baksten eller en plåt. Dela degen i två delar och dela varje del i 16 bitar. Kavla ut bitarna på väl mjölat bakbord till tunna, runda kakor med en diameter på 15 centimeter.
Efterkavla med kruskavel och ta ut hål i mitten.
Placera kakorna på bakplåtspapper om du arbetar på bakbord och för över hela papperet på den varma stenen eller plåten i ugnen. Grädda kakorna cirka 6 minuter, tills den får lätt färg. Låt svalna på galler.

Jag valde också att eftergrädda på 100 grader i 10 minuter, stäng av ugnen och låt brödkakorna ligga kvar i ugnen över natten. Förvara dem i en lufttät burk för att undvika att de blir sega, blir de sega går det utmärkt att eftergrädda igen.


Jag använde en platsbytta för att märka ut ringen i den utkavlade degen, ett lätt avtryck och därefter får pizzaskäraren göra jobbet. Hålet i mitten tar jag ut med ett shotglas.

Under mitt senaste besök norröver fick jag smaka på en nyhet i knäckehyllan från en av de större tillverkarna. Ett riktigt sprött knäcke fyllt med korinter, verkligen ett knäcke i min smak. Jag har köpt hem korinter och när julen är över ser jag fram emot testbaket. Måste hitta en deg först bara som skulle kunna passa med korinter, tips någon?


Bara tre dagar kvar till julledigheten nu, många är ni säkert med mig som räknar ner.
God fortsättning!

Inga kommentarer: