tisdag 10 september 2013

KokosWhoopies med färska jordgubbar

Inför resan till Barcelona i somras köpte jag med mig tidningen hembakat som lektyr till flygresan. Jag fastnade för detta recept som visade sig komma väl till pass då jag inte långt där efter skulle baka glutenfritt. Jag vet inte om det är helt rätt att kalla dem whoopies, men jag väljer ändå att göra det :)

Inläggen lyser lite med sin frånvaro just nu, den goda nyheten är att jag under helgen som var hämtat hem ett nytt köksbord. Ett riktigt "bakbord", jag längtar redan till helgen då jag hoppas hinna med ett testbak!

Ha en bra vecka!

KokosWhoopies:
(Cirka 20 dubbla kakor)
3 äggvitor
2 dl strösocker
7 dl kokos (245 g)

Fyllning:
50 g färskost
25 g smör, rumstempererat
1 dl florsocker
rivet skal av en halv citron
2 dl jordgubbar

Ugn 175 grader C

Rör ihop äggvitor, socker och kokos.
Forma 40 små bollar och lägg på papprad plåt. Platta och forma bollarna till runa kakor och grädda i mitten av ugnen cirka 10 minuter. Låt svalna på galler.

Vispa ihop färskost, smör, florsocker och citronskal till en slät kräm.
Skiva jordgubbarna tunt.
Bred fyllningen på ena sidan av två kakor, toppa med skivade jordgubbar och lägg på locket.
Förvara dem i sval/kyl fram tills servering.

Receptet är lätt, det som kan vara lite tidskrävande är att forma runda kakor av äggvita, socker och kokos. Tänk också på att de växer i ugnen, mina whoopies blev lite för stora för min smak.

Jag la fyllning på båda sidor, INTE så smart då locket då gärna glider av. Testa dig fram!

Den söta kakan passar utmärkt ihop med den syrliga fyllningen och de färska jordgubbarna. 

2 kommentarer:

Emmelie sa...

Men åhhh så gott det där såg ut!

Elin Åslund sa...

@Em, visst är de söta!:)