fredag 30 augusti 2013

Pizza på grillen

Det är äntligen fredag igen och helgen lurar bakom hörnet. Det känns inte som att sommaren är redo att lämna oss ännu även fast september närmar sig med stormsteg. Har nu ännu inte testat grillad pizza i sommar är det med andra ord ännu inte för sent.

Jag äger ingen baksten och då jag såg på "grillmästarna" att det var lite väl riskabelt att lägga pizzan direkt på gallret fick det bli en egen variant. Jag köpte riktigt tjockt aluminiumfolie och vek dubbelt, penslade med lite olja och bakade ut pizzan på foliet. Sista minuten på grillen tog jag bort foliet (bara för att testa) och när väl degen hade fått en yta var det inga problem att grilla direkt på gallret. Jag vill ändå rekommendera att använda någon form av underlag då botten på pizzan lätt kan bli torr och tråkig annars.


Börja med att sätta din deg, här kommer två recept på pizzadeg: pizzadeg "basic" eller varför inte en pizza med inslag av surdeg:

SurdegsPizza (degen måste sättas dagen innan):
12 g jäst
3 dl kallt vatten
3 msk olivolja
0,5 dl surdeg (jag har testat både med vete och råg)
1 msk salt
1 tsk strösocker
3 dl durumvete
3 dl vetemjöl special

Smula jästen i en bunke och lös upp med vattnet.
Tillsätt surdeg, strösocker, olja, flingsalt och rör om.
Tillsätt durumvete och därefter lite vetemjöl i taget, knåda degen i maskin eller för hand tills den är elastisk (ca 10 minuter).
Låt jäsa till dubbel storlek under bakduk, cirka 2 timmar. Täck bunken med plastfolie och låt vila i kylen över natten. OBS! Ta fram degen redan när du förbereder toppingen för att den ska hinna bli rumstempererad innan utbak.

Dela degen i fyra eller fem delar beroende på hur stora pizzor du vill ha, kavla ut riktigt tunt.
(Om du vill baka pizzan i ugnen gör du det på 250 grader C, mitten av ugnen, cirka 5 minuter)



Nu får jag skämmas ordentligt, jag vet, jag var lat. Min ursäkt är att jag inte befann mig i mitt eget hem och därmed inte hade tillgång till ingredienserna. Jag fungerar ofta så, all or nothing. Det fick därför bli köpedeg, så känner man inte för att baka en egen deg (vilket alltid blir så mycket godare) kan jag nu meddela att även köpedeg fungerar bra att grilla.


PIZZA PÅ GRILLEN:
1. Starta grillen, placera gärna kolen på sidorna av grillen, inte i mitten. Det är detta som kallas indirekt grillning.
2. Har du en baksten plocka fram den, annars använd tjockt aluminiumfolie och vik det dubbelt (detta kommer att bli din plåt).
3. Baka ut pizzadegen på mjölat bakbord, pensla det dubbelvikta aluminiumfoliet med lite olja och placera pizzadegen på foliet.
4. Toppa med tomatsås, ost och den topping du önskar. OM du vill ha grillade grönsaker (jag valde lök och kronärtskocka) förgrilla dem innan du lägger dem på pizzan.
5. Har du en baksten lägg den direkt på gallret stäng locket och vänta tills den är riktigt het. Jag med hembyggd plåt inväntade glöden, placerade pizzan i mitten av grillen och stängde locket. Med spänning väntade jag 10 minuter innan jag kollade till pizzan första gången. Jag grillade mina pizzor i genomsnitt 20 minuter, då jag inte hade någon temperaturmätare på grillen vågar jag inte säga hur lång tid det borde ta. Räkna med 10 minuter till en början i alla fall.
6. När pizzan är klar, lyft av från grillen och servera omgående. Pizza fast på ett helt annat sätt :)


Jag är ingen pizzaälskare, men undantag för när vi gör egen pizza hemma. Helst ska det vara pizza med surdeg i, syran i degen gör att pizzan inte känns lika flottig som den annars lätt gör. Det som också är lite roligt med att bakar pizza hemma är valet av topping, du bestämmer helt själv!


Nu hoppas jag på en helg med sol för att alla ni som nu vill testa grillad pizza ska få möjligheten att göra det.
Trevlig helg!

Inga kommentarer: