söndag 21 juli 2013

Vackra teskedar

Det finns tusentals om tusentals varianter på teskedar, lik som jag har säkert andra sin favorit. När jag först flyttade hemifrån fick jag med mig ett bestickset där det bara fanns fyra av vardera (kvar från då min pappa först flyttade hemifrån). Teskedar fick jag en salig blandning av, skedar som inte hörde hemma till någon av de bestickset som användes där hemma. Bor man själv behöver man inte så mycket och jag klarade mig bra på det jag fick med mig. När T och jag flyttade ihop köpte vi nya bestick och därtill även nya teskedar. Jag tänkte inte så mycket då hur besticken skulle vara att äta med just då, vi valde mer utifrån hur det såg ut. Skulle jag köpa bestick idag vet jag mer vad jag skulle vilja ha och vad som går bort.


Det finns två saker speciellt som jag lagt märke till att jag uppskattar med de gamla besticken som jag fick med mig när jag först flyttade hemifrån. De ligger nu nämligen i "extrabesticklådan" hemma hos mig, precis som de gjorde när jag bodde hemma :) 1, skaftet är klätt i trä. 2, den främre skålade delen (den man stoppar i munnen) har en riktigt tunn kant. Nu kanske det här låter lite töntigt, men det är den där tunna kanten som jag verkligen gillar. Då det fortfarande bara är jag och T slutar det nästan alltid med att vi plockar fram de där gamla besticken och äter med dem istället :) Tyvärr finns det bara två gafflar kvar, de andra två har försvunnit någonstans längs vägen.Nog med nostalgi!

När vi besökte Barcelona var vi in på Zara. Jag visste inte att Zara hade en "home" avdelning, givetvis var vi tvungna att kolla in vad det hade. Länk till hemsidan här

Det fanns mycket fint men vad jag verkligen fastnade vid var hyllorna med bestick. Jag stod där länge och väl, klämde och kände, plockade på mig och la tillbaka. Jag vet inte hur länge jag stod där framför bestickhyllan?, beslutsångesten och jag. Till slut bestämde jag mig för tio teskedar, med nöjda steg gick jag mot kassan, radade upp alla mina skedar och gav kassörskan ett stort leende tillsammans med ett ¡Hola. Mycket nöjd lämnade jag butiken och mötte upp mina systrar som tålmodigt väntat utanför.


Varför bara teskedar? Ja, nu i efterhand undrar jag detsamma, hur tänkte jag?
Mina tio teskedar eller i alla fall nio av dem har en eller fler av de kriterier jag vill ha i en dessertsked. Långt skaft, gärna smalt skaft, den främre "skålade delen" är ganska liten och den skålade delen har en tunn kant. Sked nummer tio har en tjockare kant men var vacker nog att få följa med hem till mig ändå :)

Efterrätt är gott, får man därtill också en riktigt god och vacker dessertsked. Ja, upplevelsen blir bara så mycket bättre då!

Inga kommentarer: