lördag 20 juli 2013

Fynda på Erikshjälpen

Under min semestervecka uppe i Söderhamn hann jag också med ett besök på Erikshjälpen. Anledningen till att jag och syrran åkte dit var för att hitta ytterligare ett tårtfat som jag kunde använda till marängtårtorna på bröllopet. Nu fanns det givetvis inget tårtfat denna gång, det är alltid så när man söker något specifikt tycker jag. Vi gick runt där ett bra tag och tittade på allt som folk lämnat in, massor med bra saker som jag gärna tagit med mig hem om jag bara hade haft plats i bilen. Det fick istället bli många små saker, massor med bra köksgeråd som inte längre går att hitta i butik idag. Speciellt inte för samma peng.


Ordentliga vispar är inte lätt att hitta längre har jag lagt märke till. Ofta slutar det med att man får köpa någon i plast där visparna lossnar eller sätter sig på ena sidan så fort man ska röra ihop något. Vet inte hur många vispar som åkt ner i sopkorgen efter bara en eller två användningstillfällen. Jag är inte så fascinerad av ballongvispen, en gammal hederlig visp är vad jag vill ha i mitt kök. Två stycken nya fyndade jag på Erikshjälpen, under en tia styck :)

Det blev även en skopa, lång dubbelsidig kniv och små spadar i trä. Många gamla fina grytor och kastruller fanns det också, det får däremot bli en annan gång.


Mitt sista fynd blev detta förkläde i grönt och rödorange, det är roligt med färgglada detaljer i köket! Jag tittar ofta efter nya förkläden, mitt första som jag fick i födelsedagspresent för några år sedan har jag slitit väl. Förklädet åker så gott som alltid på när jag är i köket, diskar, baka, lagar mat. Även ibland när jag kör igång med städningen åker förklädet på, anledningarna är många men en sticker ut mer än de andra. På mitt förkläde finns en ficka och i den ligger alltid mobilen där jag lyssnar på musik, podcasts eller pratar i telefon. Förklädet i sig må vara gammalmodigt, men ack fortfarande så praktiskt!

Inga kommentarer: