lördag 13 juli 2013

American Pancakes

Jag vet inte varför jag är så förtjust i amerikanska pannkakor. Jag tror att det har att göra med tillbehören, smör och sirap i kombination med mina USA besök. Ska jag göra pannkakor hemma blir det garanterat amerikanska pannkakor istället för den svenska tunna varianten. Det kanske också har lite med bekvämlighet att göra, tunna pannkakor har en tendens att ofta gå sönder. De problemet möte jag aldrig vid amerikanska pannkakor.

Receptet kommer från Leila och min egna lilla justering denna gång blev ett extra ägg. Det kanske inte är nödvändigt om man har stora ägg men jag hade mellanstora ägg och tyckte själv att ett extra ägg bara gjorde receptet ännu bättre.


AMERIKANSKA PANNKAKOR:
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
2 msk strösocker
2 tsk vaniljsocker
En några droppar citronsaft/citronskal
2 msk smör
2 ägg

Smör till gräddning
Eventuellt florsocker, sirap, smör, grädde eller glass till servering.

Blanda alla de torra ingredienserna i en bunke och tillsätt även citronskalet.
Smält smöret och vispa ihop med mjölk och ägg. Vänd samman med mjölblandningen.
Grädda pannkakorna gyllene i en medelvarm stekpanna.

Jag valde att fylla mina pannkakor med choklad och hjärtströssel.

Att det är strössel i form av hjärtan i mina pannkakor är det ingen som vet när de väl är färdigstekta (det syns inte),
men JAG vet och det räcker! :)

Servera pannkakorna medans de fortfarande är varma, då smakar de som bäst!

Inga kommentarer: