lördag 27 juli 2013

Barcelona

Jag vill börja med att säga att jag är fullt medveten om att det är en bakblogg jag försöker driva här, med det sagt tänker nu jag berätta mer om min semester :)

Redan i vintras började vi prata om att göra en "tjejresa", vi var ganska många från början med då det är svårt att få det att stämma för alla (speciellt under semesterperioden) blev det till slut bara vi systrar som bokade resan i våras. Destinationen blev Barcelona, tapas, storstad, sol och bad, shopping, sangria, cava och mycket mycket mer.

Jag besökte Barcelona första gången för två år sedan och kände redan då att det var en stad jag verkligen skulle vilja återvända till. Det jag förälskade mig i under mitt första besök var alla vackra byggnader och dess gator och torg. I dagar skulle jag kunna strosa runt och bara titta på dess vackra arkitektur.

Sangria och Spanien är som Singah och Thaliand, en självklarhet. Ska man drick sangria ska man verkligen göra det en varm och solig dag i Spanien. Läskande gott!

Ingen av oss var eller är efter denna resa en expert på tapas, vi fick helt enkelt börja från början. Vi beställde in olika tapas och för varje kväll som gick fick vi någon ny favorit. Min MÅSTE tapas är padron pepper, har du inte testat det innan vill jag verkligen rekommendera dem. Galet gott!
Stannar man på lite mindre "hål i väggen" matställen är det inte alltid menyn är på engelska som på bilden nedan när jag tror att jag beställer in en omelett med korv och potatis. Det visar sig på vara pommes med stek ägg och korv. Ingredienserna var där, bara in en annan tappning :)

Bagerier finns det gott om i många av gränderna i hela Barcelona. En eftermiddag köpte vi något som ingen av oss kom sig för att fråga vad det var, det såg bara så gott ut(ibland måste man bara låta ögonen få bestämma). Ett tjockt lager av chokladkräm och många tunna lager av smördeg, toppad med pinjenötter och en karamelliserad yta. Vi mumsade detta bakverk tills ingen av oss ville se det mer, då var det fortfarande hälften kvar. LITE för stor bit blev det visst :)

Det var inte lika varmt som vi trodde att det skulle vara när vi kom fram, mellan 20 -25 grader. Mitt på dagen då solen låg på fick vi ändå njuta av den där medelhavsvärmen som vi längtat så efter. Ett stycke tjocktröja hade vi alla med oss, det slutade med att vi fick ta på oss dem på vägen hem varje kväll. En av anledningarna kan ha varit "frozen yogurt" baren vi passerade på hemvägen om kvällarna. Löjligt roligt att få göra sin egen efterrätt, blanda sina favoritsmaker och välja topping från ett oslagbart sortiment. Tog tyvärr inga bilder på våra unika skapelser i yoghurtbaren, kanske lika bra det då just utseendet inte var prio ett :)

Starbucks är ej självklarhet för mig, där lärde jag mig att drick svart kaffe och mina systrar är inte sena på att följa med in på en kopp :) Jag köpte med mig flera paket kaffebönor hem samt en ny termosmugg då jag anser att Starbucks har de bästa locken på sina muggar.

För att lätt kunna ta sig runt till de olika platser vi ville besöka köpte vi busspass på ett av de många bussbolagen som kör turer kring staden och alla de platser vi turister vill se och besöka. Då min ena syster är gravid var detta också en möjlighet att få vila lite emellanåt. Jag tycker nog ändå att detta påhitt med bussar man kan hoppa av och på som man själv vill är väldigt bra, har testat fenomenet i flertalet städer nu och har bara positiva intryck. Guiden "i hörlurarna på bussen" berättar också om stadens historia, vilket man givetvis själv väljer om man vill lyssna på eller inte.

Man hinner också se ganska mycket när man sitter på en buss, kanske inte detaljerna alla gånger men som huset på bilden ovan till vänster. Ett hus i ett kvarter jag garanterat inte hade passerat och vi valt att ta oss runt per fot eller tunnelbana. Jag undrar hur mycket vatten som går åt för att vattna alla dessa plantor? Bussarna åker även upp bland bergen där olympisk sommarspelen hölls 1992, det sagolika palatset ovan ligger där uppe bland de många arenorna.

Vi valde att kliva av bussen vid Camp Nou, ingen av oss har något intresse för fotboll men vi ville ändå göra ett besök i FC Barcelona shoppen (gigantisk butik på två våningar) för att köpa med några souvenirer hem till när och kära.

Vi bodde på ett hotell sydväst om stadskärnan och sista dagen bestämde vi oss för att kliva upp i tid och promenera över till Sagrada Familia som ligger på andra sidan stan. Vill man besöka kyrka (vilket jag varmt kommenderar) får man räkna med att köa, kyrkan är en av arkitekten Antoni Gaudis verk. Bygget av kyrkan påbörjades redan i slutet på 1800-talet och den beräknas nu stå klar 2026, 100 år efter att Gaudis död. Det kostar mellan 10-15 Euro att besöka kyrkan beroende på vad man vill se och göra där inne, det är vi som besökare som idag bekostar de fortsatta bygget.

Jag älskar att resa, uppleva nya platser och återvända till länder och städer som satt sina spår i mig. Barcelona är en stad jag förälskat mig i och jag hoppas jag får återvända fler gånger!

Vilka fina bilder! Ni verkar ha haft en härlig resa :-) Barcelona skulle jag gärna besöka!
Hälsningar Mariell
PS Har provat flera av dina recept nu i sommar och allt har blivit supergott. Tack för inspirationen och trevlig helg till dig!

Bland bakverk och kastruller sa...

Vad roligt att se bilder från din resa!! Ni verkar ha haft jättemysigt!!Kul att prova på tapas, det har jag aldrig gjort.
Visst är det roligt att resa!!
Kram

Elin Åslund sa...

@Mariell, Barcelona är en härlig stad. Får du möjlighet tycker jag absolut att den är väl värt ett besök. Vad glad jag blir att du testat flera recept, hoppas du skaffat dig några favoriter! :)

Trevlig kväll! //Elin

@Tina, roligt att du uppskattar inlägget även om det var minimalt med dofter av nybakt:) Jag älskar att resta och delar gärna med mig av mina upplevelser ute i världen!

Jag testade Tapas för första gången i Sverige och det finns bra tapas även här. Jag skulle så gärna vilja göra padron peppers hemma men jag har inte hittat dem i butik. Det finns säkerligen att beställa via internet, kanske måste göra det?!