söndag 24 februari 2013

Toppat med Kokos och Mascarpone

Till min födelsedag bakade jag kokosmuffins toppade med kokos. Mascarpone som är en italiensk mjukost har en speciell smak. Jag personligen har lite svårt för den i naturell form, men fullständigt älskar den när man blandar samman osten med socker och grädde. Den får gärna också smaksättas som i det här recept med kokos eller som i min systers bröllopstårta; körsbär. Receptet på mascarponefrosting med körsbär hittar ni här.

Mängden topping är beräknad till cirka 14 stora cupcakes och jag som gjorde små fick lätt satsen att räcka till 30 cupcakes. Receptet kommer från boken MUFFINS av Johan Åkerberg.

Jag toppade min kokostopping med hyvlad kokos. För mig kan det aldrig bli för FÖR mycket kokos :)
Topping/frosting:
200 g mascarponeost
1 dl florsocker
2 dl kokosflingor

Rosta kokosflingorna i en torr stekpanna på medelhög värme, låt svalna helt.
Vispa ihop mascarponeost och florsocker.
Vänd ner de rostade kokosflingorna.
Spritsa eller bred på dina muffins, eller som lager i din tårta.

Inga kommentarer: