onsdag 20 februari 2013

Semmelrulltårta

GRATTIS TILL MIG PÅ FÖDELSEDAGEN!


Idag är det min dag och även om det inte blir något stort firande så kommer mina kollegor på jobbet ett få smaka på lite godsaker. Jag stod i måndags och bakade massor med mini cupcakes som jag toppat med härligheter. Mer om det en annan dag.

På lördag kommer min familj på lite fika (lovat min mamma att inte baka allt för mycket), då tänker jag bjuda på denna semmelrulltårta. Den smakar VERKLIGEN semla, och även om jag tycker att min botten blev något tjock så vägen smakerna upp! Semla i ny tappning!

Ha en bra onsdag alla där ute, det tänker jag ha!

Receptet har jag hittat in tidningen BAKA, nr 1 2013
Rulltårta:
3 ägg
150 g socker (1,5 dl)
120 g vetemjöl (2 dl)
5 g bakpulver (1 tsk)
5 g vaniljsocker (1 tsk)
2 tsk kardemumma, nystött
1 msk vatten
florsocker till garnering

Karamelliserade mandlar:
Se recept här
Mandelmousse:
Se recept här

Ugn 250 grader C

Täcka en långpanna med bakplåtspapper.
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker, och kardemumma och sikta ner i äggsmeten tillsammans med vattnet.
Vänd med lätt hand ihop smeten och bred ut jämnt över bakplåtspappret.
Grädda mitt i ugnen i cirka fem minuter.
Ta ut kakan och pudra med lite florsocker. Lägg ett bakplåtspapper på kakan, lägg på en plåt och vänd uppochner på kakan. Pensla med lite vatten på det bakplåtspapper som nu är överst, vänta någon minut och dra sedan bort det försiktigt. Låt kakan kallna.

Montering:
Bred ut moussen över kakan och rulla ihop den från långsidan.
Rulla sedan in tårtan i bakplåtspapper och låt ligga kallt med skarven ner tills du skär upp den i bitar.


Karamelliserade mandlar

Mandelmousse

Bred ut ett tunt jämnt lager på plåten.

Dra försiktigt av pappret.

Bred på mandelmoussen och rulla ihop längs långsidan.

Skiva upp och frys in om inte hela tårtan går åt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter jättegott! Men kan man skippa gelatinet i moussen, tror du?

Elin Åslund sa...

Hej, det går säkerligen också bra utan gelatin. Risken är att fyllningen blir rinnig. Däremot går fyllningen in rätt bra i kakan så med lite tålamod vid "rullmomentet" går det säkert jättebra. Lycka till!