lördag 12 januari 2013

FrukostMuffins (LCHF)

Det är januari månad och jag som övriga svenska folket försöker att äta lite bättre. LCHF fungerar väldig bra för mig och för min mage, så nu blir det hårdkörning ett tag framöver. Jag brukar göra en plåt frukostmuffins under helgen och de fungerar utmärkt att värma (micro/ugn) till frukost även morgnarna efter att de är bakade.

Det finns inga begränsningar när det kommer till smaksättning, spenat, tomater, paprika, kryddor. Låt fantasin flöda!

Precis uttagna ur ugnen.
Recept:
(Cirka 12 muffins)
6 ägg, stora
1 dl vispgrädde
2 dl riven ost, valfri smak
50g philadelphiaost (inget måste)
Grovmalen svartpeppar
Salt

Smaksättnning 1:
1 dl rökt skinka, strimlad
1 msk gräslök

Smaksättning 2:
2 paket bacon
0,5 rödlök, finhackad
6 körsbärstomater

Smaksättning 3:
1 dl salami, strimlad
0,5 rödlök, finhackad

Ugn 175 grader C

Knapersteker baconet i ugnen, lägg på annat fat, använd fettet från baconet till att smörja muffinsplåten. 
Vispa ihop ägg, grädde, salt och peppar.
Lägg lite ost i botten på varje grop av den smorda muffinsplåten och toppa med bacon (jag brukar fördela ett bacon per muffins).
Fyll upp med äggsmet, cirka 2/3 av formen. 
Avsluta med en klick philadelphiaost på toppen.

Grädda ca 20 minuter på 175 grader, låt svala en aning innan du tar upp dem ur formen. De fastnar något men dra med en smörkniv runt formen så lossnar de utan problem.

TIPS!
Blanda gräddfil/cream fresh med rödlök eller gräslök. Servera en klick av detta till muffinsen.

De sjunker ihop något när det svalnar, men misströsta inte över det. Smaken är densamma ;)
För övrigt så kan jag berätta att vi sätter kakel i badrummet idag, jag trodde väl aldrig att 
den här dagen skulle komma. När man varit utan dusch i över fyra månader blir man väldigt glad när äntligen kaklet kommer upp på väggarna. Tänk, snart kommer vi att ha ett brukligt badrum igen.

Happy Saturday!

Inga kommentarer: