söndag 13 januari 2013

Eget Knäckebröd

Dags för knäckebröd nummer tre. Den här gången har jag valt ett recept med brödkryddor, jag har alltid gillat bröd där man använder brödkryddor. Jag har nog däremot aldrig funderat på vad den där påsen med "brödkryddor" innehåller, men kan nu efter att jag vänt på påsen och läst på baksidan berätta följande:
Brödkryddor sätter fin smak på det hembakta brödet.
Ingredienser: fänkål, anis, kummin.

Jag skrattade lite för mig själv när jag såg innehållet, det är väl självklart att det är så. Lika självklart som att pepparkakskryddor är en sammansättning av ingefära, kanel, nejlika och kardemumma. Ibland inser man i efterhand att man borde ha vetat svaret redan innan. Nu har vi lärt oss det!

Receptet har jag tagit från SötaSaker, men jag gör som alltid mina små förändringar:)
Recept:
20 g jäst
4 dl vatten
1 msk honung
0,5 tsk havssalt
0,5 msk brödkryddor
5 dl grovt rågmjöl
3-5 dl vetemjöl

Ugn 200 grader C
Sätt in en plåt i ugnen, en helt plåt behövs vid gräddning.

Smula jästen i en bunke, blanda med 2 deciliter vatten tills jästen löst sig helt.
Tillsätt resten av vattnet, honung, havssalt och stött kummin, blanda.
Arbeta in rågmjölet och det mesta av vetemjölet.
Låt jäsa under bakduk cirka en timma.

Dela degen i fyra delar och kavla ut till tunna kakor, först på bakbord och därefter på lätt mjölat bakplåtspapper. (vill du inte skära kakorna i bitar dela degen i fler delar och baka ut fler och mindre brödkakor).
Kavla några gånger med kruskavel om du vill ha fint mönster på brödet (har man ingen kruskavel går det även bra att nagga brödet med en gaffel om man vill ha mönster i brödet).
Flytta över ett bakplåtspapper i taget över till den heta plåten och grädda i cirka 10 minuter.
Kakorna ska bli hårda men inte för bruna.
Låt svalna på galler.

Tips: vill du ha extra knaprigt knäckebröd eftergrädda bröder på 100 grader C några minuter, stäng av ugnen och låt knäckebrödet vara kvar i ugnen tills dess att ugnen är helt kall.

Kavla degen på lätt mjölat bakplåtspapper. Använda gärna det grova rågmjölet, det ger brödet en fin yta.

Det blev lite ovala bröd denna gång, jag skar varje bröd i fyra bitar innan gräddning.

Det går utmärkt att stapla de utbakade knäckebröden på varandra, mycket lämpligt om man har lite plats i köket.
Först ut att provsmaka var våra hårt arbetande hantverkare. Nybakt knäckebröd med smör, smaskens!

Inga kommentarer: