onsdag 14 november 2012

Mini Oreos

Jag fick när min kära T hade varit på kryssning en burk med Mini Oreos. Han vet så väl att jag tycker om små söta kakor som man kan dekorera bakverk med. Jag har en liten låda i mitt skafferi där jag samlar massa gott som man sedan kan använda i eller som dekoration till bakverk :)

Jag skulle få besök av en kär vän till kaffet och bestämde mig för att baka något gott. Jag öppnade skafferiet och såg burken med mini oreos och började genast googla på recept.


Receptet på cupcakes jag hittade blev jag inte så speciellt nöjd med, jag väljer därför inte att dela det. Skulle jag göra dessa igen skulle jag nog använda mig av ett recept som jag vet är bra. Även då jag inte testat detta ännu tror jag inte annat än att det blir en succé!

Till ca 20 cupcakes behövs följande:
2 paket oreos (ordinarie storlek)
1 burk oreos (mini)

Receptet på cupcakes hittar du här

Receptet på frostingen hittar du här

Dela de stor kakorna och lägg den delen med fyllning i varsin muffinsform (fyllningen ska vara upp). Gör smeten till cupcakesen och fördela 2/3 i varje form. Medans cupcakesen svalnar förbereder du forstingen.

Jag använde mig av en rund ganska stor tyll och spritsade med 90 graders vinkel i mitten på varje cupcake och toppade sedan med en mini oreo som kronan på verket.

De som blev över efter fikat förvarade jag i kylen över natten och T fick ta med sig dem till jobbet dagen efter. En trevlig överraskning till måndagsfikat!

Oreo cookies

Dela kakorna med en tunn kniv och använd den delen med fyllning i botten på muffinsformen.
Här kommer också en bild på burken med mini oreos.
Den andra delen av kakan spar du och använder till något annat bakverk. Jag såg några recept när jag googlade där man krossa kexen och använder i frostingen, det tror jag är en toppen idé!

Enjoy!
Är det någon där ute som har ett bra recept med oreos skriv då gärna någon rad och dela länken i kommentarsfältet !!!! Jag har nämligen halva burken med mini oreos kvar och vill gärna förgylla fler bakverk med denna söta lilla kaka.



Inga kommentarer: