söndag 25 november 2012

Nyponlimpa med dinkel

Här kommer ytterligare ett bikarbonatsbröd som går snabbt och lätt att veva ihop! Det blir en hel del snabba bröd här hemma nu då renoveringen av badrummet fortfarande pågår, damm i alla vrår!

Brödet innehåller nyponsoppa vilket ger brödet en lätt röd/orange ton, vacker färg och väldigt god smak tillför nyponsoppan. Originalreceptet hade även torkade aprikoser men jag kände att det skulle bli alldeles för sött och uteslöt dem helt. Receptet har jag hittat på kryddburken, men några småjusteringar har jag som sagt valt att göra.


Nyponlimpa (1 st):
2 dl dinkelmjöl
6 dl vetemjöl
1 dl dinkelflingor
1 dl solroskärnor eller pumpakärnor
1 msk bikarbonat
0,5 tsk salt
2 dl mjölk
4 dl nyponsoppa
0,5 dl ljus sirap
Pumpakärnor och dinkelflingor till garnering

Ugn 175 grader C

Vispa ut mjölk, nyponsoppa och sirap i en stor bunke.
I en annan bunke blandar du alla de torra ingredienserna.
Vänd ner de torra ingredienserna i den större bunken med vätskan och rör till en jämn smet.

Pappra en avlång brödform och häll i smeten, dekorerar med pumpakärnor och dinkelfrö.
Grädda på 175 grader ca 1 h. Var nog med att tempa brödet innan du tar ut det, innertemperaturen ska vara mellan 95-98 grader. Första gången jag gjorde denna limpa var den färdiggräddad i mitten innan överdelen var klar, därför påminner jag om att det kan vara bra att tempa brödet innan du tar ut det. 

Den reser sig rätt mycket i ugnen, så tar inte en för liten ugnsform.

Perfekt frukostbröd
När du tagit ut brödet ur ugnen låt det vila lite i formen innan du flyttar över det till galler för att svalna. När bröder fortfarande är ljummet plastar du det med palstfolie (dra åt plasten hårt), låt sedan brödet svalna helt, gärna över natten. Varför ska man då plasta in det och vänta så länge kanske ni undrar nu, jo för att du får ett saftigare bröd. Jag gör endast detta med bröd bakade på bakpulver och bikarbonat, inte med bröd bakade på jäst.


Inga kommentarer: