måndag 15 oktober 2012

BlåbärsPannacotta

I lördags efter pannkakslunchen blev det blåbär över och jag jag klurade lite över vad jag skulle hitta på med de vackra bären. En efterrätt med smak av blåbär....blåbärspannacotta hade jag aldrig testat och då jag har ett bra recept på pannacotta som säkerligen skulle fungera utmärkt smaksatt med blåbär slog jag slag i saken och testade.

Resultatet blev mycket bra, det blev kaffe och blåbärspannacotta i soffan framför solsidan.

Vackra färger är alltid ett plus i bakverk!
BlåbärsPannacotta:
(ca 4 portioner)
2 gelatinblad
4 dl vispgrädde
1 dl mjölk
4 msk strösocker
1 vaniljstång
1 dl blåbär (frysta fungerar toppen)

Blåbärsgelé:
1 dl blåbär
1 tsk vaniljsocker
1 gelatinblad
ev lite vatten
blåbär att dekorera med

Blötlägg 2 gelatinblad i kallt vatten, minst 5 minuter.
Koka upp grädde, mjölk, socker, vaniljstång och 1 dl blåbär i en kastrull under omrörning.

Ta av kastrullen från spisplattan.
Vrid ur vattnet ur gelatinbladen och rör ner dem i kastrullen.
Låt stå och svalna, rör då och då.

Sila blandingen genom en finmaskig sil och fördela i portionsskålar.
Låt sedan stå kallt (i kylen) några timmar.

När pannacottan har stelnat (JA den ska gunga lätt när den är färdig) :
Blötlägg 1 gelatinblad i kallt vatten, minst 5 minuter.
koka upp 1 dl blådär och vaniljsocker i en kastrull, tillsätt ev lite vatten om du anser att det behövs (beror på hur vattniga blåbär du har).

Ta av kastrullen från plattan, vrid ur vattnet ur gelatinbladet och rör ner i kastrullen.
Låt svalna (OBS! var försiktig så att det inte stelnar innan du hinner hälla upp det över pannacottan).

Skeda över gelén över pannacottan och låt sedan stå i kylen och stelna helt. 
Precis innan servering dekorerar du med blåbären.

Frön från blåbären och vaniljstången lägger sig gärna i botten

Använder du djupa glas som jag gör på bilden är ett tips att använda en tratt när du häller upp pannacottan, annars stänker det längs hela kanterna (tro mig, jag har testat).

Instamgram bilder igen, jag vet... jag kan inte sluta. Jag har inget bra bildprogram i datorn och tycker det är roligt att mixtra med bilderna. Nu har jag ändå fått tillbaka min kamera som jag älskar, men vet ni vad jag gör då? Jo jag tar bilderna med min kamera lägger över dem på datorn, kopplar in mobilen till datorn och laddar in de bästa bildena i mobilen och mixtrar med dem i instagram.

Jag älskar som sagt min kamera, men den årstid som närmar sig mer många mörka timmar av dygnet är inte någon stor favorit. 1. jag gillar inte mörker. 2. det är galet svårt att ta bra bilder om man inte vill använda blixt (jag tycker inte att bilderna bli bra alls med blixt).

Fortsättning följer....


Inga kommentarer: