söndag 14 oktober 2012

American Blueberry Pancakes

Vid frukostbordet igår morse bläddrade jag igenom FB (tänk att man inte längre kan sitta ner en stund utan att ta fram mobilen/surfplattan och kolla vad alla andra har för sig) och fick då se att min kära vän S gjorde blåbärspannkakor till brunch. Åååå vad gott det lät, jag blev genast inspirerad att ställa mig och steka pannkakor. Då min svärfar och T:s lillebror skulle komma över för att hjälpa till med renoveringen av badrummet såg jag min chans. Åkte genast till affären för att inhandla de ingredienser jag saknade.

Nu till valet av blåbär. Jag tycker att svenska blåbär är absolut godast, och använder mig främst av det. Ibland däremot vill man inte att hela smeten ska bli lila eller använda blåbären som dekoration. Jag köpte därför denna gång importerade blåbär från Holland och hade i smeten och som på bilden nedan, dekoration. Som tillbehör vispade jag upp grädde och istället för sylt tog jag frysta (svenska) blåbär och tinade lite lätt i micron, mycket godare än sylt!

Receptet är hämtat från tasteline.se

American Blueberry Pancakes
Ca 8 pannkakor:
1 ägg
2,5 dl vetemjöl
2 dl filmjölk
1 msk smör, smält
1 tsk bakpulver
1 krm salt
1 dl blåbär

smör till stekning

Rör samman filmjölk, ägg och det smälta smöret
Blanda mjöl, salt, bakpulver och vänd ner i filmjölken
Hetta upp en stekpanna och vänd försiktigt ner blåbären i smeten
Stek pannkakorna i smör (ca 1 minut på varje sida), servera med vispad grädde och blåbär

Lätta att steka och vända i pannan

Frukost, lunch, brunch eller efterrätt, pannkakor fungerar alltid!

Gillar man inte sylt och grädde går det givetvis lika bra med smör och sirap,
har du inte testat det ännu kan jag varmt rekommendera det också!
Jag kan även tillägga att pannkakorna smakade lika goda kalla som varma!

Inga kommentarer: