torsdag 4 april 2013

Kokosvåfflor (LCHF)

Här kommer ett recept som egentligen inte föll mig in i smaken (konsistensmässigt), men jag tycker ändå att det är ett av de bättre LCHF recepten jag testat när det gäller pannkaka/våffla. Därför väljer jag ändå att lägga upp receptet på bloggen. Är man riktigt sugen på våfflor och inte vill få i sig massor av kolhydrater tycker jag absolut att man ska testa det här receptet.

Det som jag personligen saknar när det gäller LCHF bakverk är segheten/tuggmotståndet, det finns liksom inte där. Hittar jag ett sånt recept så lovar jag att dela med mig!

Recept:
(cirka 10 våfflor)
8 ägg
2 dl kokosmjölk
2 dl kokosmjöl
0,5 tsk bakpulver
0,5 tsk salt

Vispa ägg och kokosmjölk. 
Bland kokosmjöl, salt och bakpulver och vänd ner i äggsmeten.
Låt svälla medan våffeljärnet blir varmt (JA, smeten ska blir tjock och fast)
Pensla våffeljärnet med kokosolja eller smör innan du gräddar våfflorna.


På bilderna ovan har jag toppat med en jordgubbspuré med lite citronskal, lika goda är våfflorna också med en god ost och en bit skinka. Receptet kommer från Kung Markatta.


Helgen närmar sig igen och det är ännu en gång dags för mig att packa väskan och fara iväg över helgen. Denna gång blir det hem till Hälsingland och jag kommer hinna med att besöka både vänner och familj. Ser fram emot en lugn och skön helg med inslag av vårsol.

Trevlig helg!


Inga kommentarer: