måndag 16 juli 2012

MintFrosting

I helgen var det möhippa och den blivande bruden älskar mint och choklad. Givetvis blev det då chokladcupcakes med mintfrostring. Resan upp till Bollnäs med tåg tog sin lilla tid och då jag hade frostat cupcakesen hemma var jag aningen orolig att de inte skulle hålla hela vägen. Det kan jag nu i efterhand meddela att de gjorde.

Jag letade efter ett recept på mintfrosting och hittade massor av amerikanska recept, men då jag inte hade tid att testa mig fram med måtten (jag är än så länge ingen hejare på mått översättningen) fick det bli ett recept på svenska. Jag hittade några recept, men de hade alla samma innehåll och ungefär samma mängd av ingredienser.

Min första omgång av frostingen gjorde jag men en dags marginal och tur var nog det. Enligt receptet ska det vara 1 tsk mintessens. Men jag vill slå i varningsklockan här! Den smaksättning jag hade hemma (se bild nedan) gav extremt mycket smak. Omgång nummer 1 av frostingen fick jag kasta då det smakade tandkräm. Så ett tips, testa Er fram, ta en droppe essens/olja i taget och smaka av. Ingen höjdare med tandkräm på muffinsen vill jag lova!:)


Ingredienser:
200 g smör, rumstempererat
300-350 g florsocker
1-2 msk mjölk
Några droppar pepparmint essens/olja (smaka av efter 2 droppar)
Grön färgpasta

Vispa smöret mjukt
Tillsätt sedan florsocker och mjölk och vispa till önskad konsistens (blir den för lös har du i mer florsocker, blir den för hård tillsätt mer mjölk).
Smaksätt sedan med mintessens och slutligen färgen.

Låt stå en stund i kylen så att den får stela lite innan du frostar dina cupcakes.

Jag dekorerade även mina cupcakes med after eight. Dela en chokladbit på fyra och stick ner i frostingen.

Recept på chokladmuffins hittar ni här:
Kladdkaksmuffins
Chokladmuffins
Super Moist Chocolate Cupcakes
After Eight Cupcakes
Söta Chokladcupcakes
LorAnn Oils peppermint använde jag som smaksättning,
inhandlat på  strosselannat.se

Min ultimata kasse för nybakta godsaker, ett mycket bra inköp på flygplatsen
efter en weekend i Barcelona. När denna kasse följer med till jobbet skiner
alltid mina kollegor upp, eftermiddagsfika!:)

Då de blev rätt så höga fick det bli djupa burkar att frakta dem i,
tur man har burkar i alla modeller!


3 kommentarer:

Empan sa...

Åhhh macaron burken! Fina cupcakes som vanligt! ;)

Elin Åslund sa...

Ja, nu får du berätta för Nikki att jag invigt burken, den var fylld med nutella kakor :)

Emma sa...

Finfina muffins. Kan tänka mig att det är gott med mint. Gjorde chokladmousse med mintsmak häromdagen och ja....mint och choklad funkar!!