onsdag 20 juni 2012

Muffins med Rabarber, Kanel & Vit Choklad

I söndags när jag öppnade frysen såg jag burken med rabarberkompott som blev kvar efter pavlovan jag bakade för några veckor sedan. Jag blev genast sugen på att baka något gott med rabarber. Hittade ett recept på alltommat.se som jag fastnade för, valde däremot att byta ut kardemumma mot kanel och lägga till lite choklad.

Resultatet blev riktigt saftiga muffins som jag och min T mumsade på till söndagsfilmen Moneyball. Goda muffins och en spännande film, ett bra avslut på veckan.

Säsongen för syren är så gott som över, jag hade tänkt att hinna baka något gott med syren, men det får bli nästa år istället.
Recept:
150 g rabarber
2,5 msk strösocker
kanel efter smak

1 dl strösocker
100 g smör, rumsvarmt
0,5 msk vaniljsocker
2 ägg
1 dl mjölk
2 tsk bakpulver
100 - 150 g vit choklad
2,5 dl vetemjöl

Ugn 175 grader C

Skölj, skala och finhacka rabarbern. Blanda den med 2,5 msk socker och kanel.

Rör smör, vaniljsocker och 1 dl strösocker mjukt.
Tillsätt ägg, ett i taget och vispa ordentligt emellan varje.
Tillsätt mölken i äggsmeten.
Blanda vetemjöl och bakpulver i en separat bunke och sikta sedan detta ner i äggsmeten.
Hacka chokladen grovt och tillsätt i smeten tillsammans med hälften av rabarberna.
Fyll muffinsformarna 2/3 och toppa slutligen med andra hälften av rabarberna.

Grädda i ugnen 20-25 minuter, stickan ska vara torr.

Vackra färger
Rabarber, socker och kanel

Jag använder ofta min glasskopa när jag fyller mina muffinsformar, på det viset vet jag att alla
får samma mängd smet. Sen är det så mycket lättare också än att stå med två skedar.

Muffinsformarna kommer från Åhléns

Enjoy!

Inga kommentarer: