tisdag 10 april 2012

ChokladMousse (LCHF)

SM slutspelet i hockey är i full gång och denna vecka blir det många kvällar i TV-soffan. Förra veckan testade jag att göra min egen chokladmousse. Jag vet inte varför jag aldrig testat att göra egen innan? Det är jätte lätt!

Så alla ni som vill ha en enkel och god dessert efter maten, testa detta recept. Ni kommer att bli glatt överraskade av smaken, konsistensen och framför allt över att det är så enkelt. För er som kör LCHF kan jag gladeligen berätta att detta är ett LCHF vänligt recept.

Nu blir det hockey för hela slanten resten av kvällen, Go Brynäs!



Ingredienser:
Antal portioner: 4
100 g mörk choklad 70%
2 äggulor
2,5 dl grädde

Garnering:
Mörk choklad 70%

Smält chokladen i ett vattenbad (går även i mikro), låt sedan svalna.
Rör ner äggulorna i chokladen.
Viska sedan grädden, inte för hårt.
Vänd ner grädden i chokladblandningen.

Spritsa/pytsa upp moussen i portionsskålar och riv över lite choklad.
Låt stå i kylen minst 1 timme.

Jag valde en mörk choklad smaksatt med apelsin att hyvla över moussen, riktigt gott!