lördag 14 april 2012

Fika på jobbet!

Det har varit en riktigt ruggig vecka vädermässigt, att mötas av regn när man lämnar lägenheten för att bege sig till jobbet är ingen vidare start på dagen. Idag när jag vaknade var marken igen täckt av snö och landskapet där ute blir vitare för varje timma som går just nu. Vilket aprilväder!

Det som är bra med ruskväder är att det är okej att vara hemma och inne. Man kan kura ner sig i soffan och läsa en bok eller se en bra film. Har man energin så kan man alltid passa på att röja undan där hemma, något man inte har mycket tid för under veckorna som bara flyger fram. Eller.. så kan man baka, vilket jag tänker göra!

I torsdags bjöd jag på fika på jobbet och här kommer lite bilder som jag hoppas ska inspirera Er som också tänker baka något gott idag.

Enjoy!

Cake Pops med Marianne och polkagris.
Dessa cake pops har en bas av kladdkaka och är sedan doppade i mörk choklad. Jag köpte polkagrisar och marianne som jag mixade sönder i matberedaren och strödde sedan över innan chokladen helt hunnit stelna.  Då jag hade lite ont om tid fick dessa klubbor inga fina rosetter knutna om sig, men mina kollegor klagade inte för de om jag säger så :)


Citronmakroner med nutellafrosting och saltkola.
Jag kämpar fortfarande med detta bakverk, skam den som ger sig! 
Makronerna är smaksatt med citronskal och en gnutta pastafärg för att de ska bli ljusgula. Jag har sedan lagt en tunt lager av en salt karamell/kola och slutligen spritsat ut en klick med nutellafrosting innan jag lagt ihop dem. 

Kombinationen av den söta nutella/hasselnöts krämen och den salta kolan blev riktigt bra, det var inte sista gången. Behöver öva lite på att få min kola något segare först bara, den blev aningen rinnig denna gång. 


Citroncupcakes med chokladfrosting.
Citronmuffins har säkerligen många av Er där hemma bakat flertalet gånger, så också jag även om inte receptet ligger uppe på min blogg ännu. Frostingen till dessa cupcakes höftade jag fram av philadelphiaost, smält choklad, vaniljsocker och några matskedar florsocker. Jag får försöka skriva ner mängden av ingredienserna nästa gång så att jag kan lägga upp detta recept, den blev nämligen riktigt bra både smakmässigt och att jobba med.

Inga kommentarer: