söndag 25 mars 2012

Rimbobullar

Jag älskar som sagt tusen gånger förr att börja dagen med att baka. Däremot är det inte alltid jag får tillfälle att bjuda på mina bakverk redan samma dag. Igår däremot hade jag ett ypperlig tillfälle att baka, det var första fotbollsträningen på 15 år. Jag kunde knappt tro det själv när jag räknade tillbaka alla år sen jag slutade spela. Vart tog tiden vägen?
Såhär dagen efter när träningsvärken hindrar mig från att gå normalt undrar jag om detta verkligen var någon bra idé?

Bullarna gick åt som smör i solsken både under och efter träningen. De få som blev kvar överlämnade jag med varm hand till mina svärföräldrar som idag bjöd in oss på lunch, våfflor dagen till ära.

Har ni inte testat dessa bullar så gör det, de är riktigt god!

Bulldeg:
(20-25 bullar)
25 g färsk jäst
2 dl kall mjölk
200 g smör, rumstempererat
2 msk strösocker
2 tsk vaniljsocker
ca 6 dl vetemjöl

Fyllning:
100 g smör eller margarin
3 msk socker
2 tsk vaniljsocker

Pensling:
uppvispat ägg

Garnering:
1 dl florsocker
1 msk vatten


Ugn: 250 grader


  • Smula ner jästen i en degbunke. 
  • Tillsätt mjölken och rör om så att jästen löser sig. 
  • Klicka ner smöret i mindre bitar tillsammans med socker, vaniljsocker och mjöl. Arbeta samman det till en smidig deg. 
  • Kavla ut degen till en stor kaka, ca 40×40 cm, på lätt mjölat bakbord. Sporra eller skär ut fyrkanter, ca 8×8 cm.


  • Rör samman alla ingredienserna till fyllningen. 
  • Lägg en klick fyllning mitt på varje fyrkant. 
  • Vik upp de fyra hörnen över fyllningen och tryck samman dem. Lägg bullarna i formar och ställ dem på bakplåtar. Låt bullarna jäsa i rumstemperatur under duk ca 2 timmar.


  • Pensla med uppvispat ägg och grädda bullarna mitt i ugnen ca 6-8 minuter. Låt bullarna kallna utan bakduk. 
  • Rör ut florsocker med vatten och glasera de kalla bullarna med glasyren.  


Jag fick denna fina kakställning av min vän Annika när jag fyllde år, äntligen fick jag inviga den.

Det går givetvis utmärkt att frysa in bullarna, men tänk på att tina dem långsamt då florsockret lätt smälter.

2 kommentarer:

Bello sa...

Bullarna var jäättegoda! :)

Elin Åslund sa...

Tack Bello!